• John Van de Mergel

RAWkost | Yesterday & Today, de jaren '90

Bij ons geen standaard eindejaarslijstjes, wel een héél eigen kijk van enkele van onze medewerkers op het afgelopen (muziek)jaar en soms een pak méér. Enjoy!


(1992, eed als KRO | 15-09-1995, huwelijk)


Een decennium met héél wat 'overgangen' voor mezelf: ik zou afstuderen, speelde een vol jaar soldaatje, pakte mijn eerste job, gooide me vol overgave in het american football wereldje, trouwde en we kregen ons eerste kindje.

Voor muziek leek er bitter weinig plaats en ik zag ook slechts 8 bands live dat jaar, waaronder Gloria Estefan, Eric Clapton, Eagles en Metallica.


Grrrrrrrrrrrrrrrrunge

Wat een verademing na een hoop shit de voorgaande jaren: ik kocht Louder Than Love en was hoooked. De frisse wind die vanuit Seattle kwam overwaaien deed goed en het vertrouwen in rockmuziek was hersteld.


Yesterday

Ik had hier evengoed Loud Love of Ugly Truth kunnen plaatsen: die sound, die energie, die stem ... dit was letterlijk de redding!


Wat een verhaal had dit kunnen worden, het mocht echter niet zijn. Pas leren kennen dankzij het TOTD project.


Wat een tribute project was me dat zeg. Zo eentje waarvan je gewoon héél blij bent dat er geen vervolg is gekomen. Elk nummer op dit album is zo verdomme sterk dat je het bijna niet gelooft. Sure, Hunger Strike was lang het meest gekende nummer en lanceerde die andere grootheid, maar Say Hello To Heaven blijft gewoon die ultieme ode.


Daar waren ze plots: de restanten van MLB richten samen met een buddie en een Californische surf god (beide maakten deel uit van TOTD) een band op die de grunge sound meteen richting stadions catapuldeerde.


Toen grunge op haar laatste benen liep, deed ene Travis Meeks een poging tot relance. Ego's en drugverslaving deden het project echter falen ondanks eerder commercieel succes. Spijtig, want ik voelde wel wat voor de semi-akoestische aanpak van Meeks.


Today Ik volg Pearl Jam en Soundgarden nog steeds, ook al is het afwachten wat deze laatste zonder Chris Cornell zullen doen.


Deze keuze zal wel als een headscratcher overkomen. Echter nadat ik juffrouw Momsen Loud Love heb horen performen en hun meest recente nummers heb gehoord, ben ik ervan overtuigd dat we de nieuwe Soundgarden frontlady hebben gevonden. Death By Rock And Roll verschijnt pas op 12 february 2021, maar ik wil dit toch even opnemen. Ik heb bewust voor deze live akoestische versie gekozen.


Rap, funk en samples in rock/metal

We kennen allemaal de invloeden en grondleggers, maar die deden me aanvankelijk niet zoveel, tot een zekere Faith No More met Epic (The Real Thing) uitpakte! Dat ging er bij mij vlotjes in.


Maar ze hadden toch reeds met We Care A Lot een nummer dat helemaal crossover was? Yep, maar toen zat ene Mike Patton nog niet in de band en die maakte met zijn vocale capriolen toch wel het verschil.


Knettergek en helemaal eigenzinnig, maar wat een funky bass en waanzinnige nummers. Primus was een erg interessante ontdekking.


Altijd underground gebleven, maar wel een grote invloed op o.a. die volgende 'zwarte' band die metal bracht.


Stevig gitaarwerk, een funky ritmesectie en een zanger met een degelijke 'rock' strot. Living Colour brak door naar commercieel succes.


Eigenlijk zijn deze jongens wat aan mij voorbij gegaan, maar het hoeft niet gezegd wat voor een invloed ze (uiteindelijk) hadden. Er volgde een stroming die mij absoluut niets deed, m.n. nu metal dat de brug sloeg naar het nieuwe milennium. Ik ben zeker geen 'hater' zoals zovelen, maar bands als Korn, Limp Bizkit, Linkin Park, Staind, ... deden me helemaal niets.



NWOAHM (groove metal, industrial metal, metalcore, ...)

De term is nooit een echt duidelijke aanduiding geweest voor een bepaald genre, maar de bands hadden wel enkele gemeenschappelijke kenmerken, waarbij de hondsbrutale power met ditto zang en laaggestemde gitaren er enkele van waren.


  • Grrrrrrrrrrrroove


Yesterday

Wie anders dan. Ik moest er echter in die periode niet van weten wegens al dat gebrul ipv zang en de voor mij destijds overdreven aggressiviteit. De ommekeer kwam pas ergens na 2000.


Eigenlijk nooit echt fan geweest, maar die stuwende ritmes waren fenomenaal!


Today

Vooral de bands die ik vanaf het jaar 2000 heb leren kennen, volg ik met interesse. Maar daar kom ik in hetvolgende stuk uitgebreider op terug.


  • Industrial, alternative, post, progressive, electronic rock/metal

Yesterday Ik gooi hier een beetje diverse elementen samen, gewoon omdat dit voor mij logisch is.


Ook pas veel later leren kennen en appreciëren. Voor mij is dat de énige band die je zowel op GMM, Pukkelpop, Werchter àls Tomorrowland kan plaatsen.


Prog elementen dateren natuurlijk al terug van de jaren '70 en o.a. Queensrÿche ('80s) was een band die de complexe structuren hanteerden en regelmatig experimenteerden. Tool integreerde wat arty elementen en trok wel mijn aandacht, maar ik moest op dat moment niet hebben van die lichte zang.


Post en avantgarde invloeden mengen met doom en industrial en je krijgt Neurosis! Ook bij hen duurde het even alvorens ik dit naar waarde wist te schatten.


Today

Ik volg ze allemaal, en nog een pak meer dergelijke bands, met véél meer aandacht dan destijds.


Eigenlijk Reznor en Ross die zich wentelen in minimalistische, beklemmende soundscapes. Leuk voor op de achtergrond.


Jawel, we zijn gek van Heavenly Creatures, dat ons verraste met een combinatie van razende, energieke nummers die drijven op vervormde gitaarriffs, stuwende drumpartijen en slim ingezette synthaccenten én best dansbare nummers. Het album Heavenly Creatures verscheen begin 2020 en Tom Van Dorpe dook gewillig het sop in voor mijn camera.


Nog meer Belgen en opnieuw klasse! Hun debuut I verscheen in oktober. "Het is fijn om te zien dat sommige kunstenaars nog steeds vastberaden aan een conceptalbum durven werken." (Nico Cluckers)


Omdat we toch niet weten waar we deze, jawel Belgische, wierdos moeten plaatsen, hier dus. Met dank aan de term alternative die je zowat overal op kan toepassen. Het album Joni is gewoon véél te interessant om te negeren.

"Menige pogingen om deze muziek te catalogeren (noise-, post-, math-rock) zijn op een sisser afgelopen en hier ga ik persoonlijk komaf mee maken. Mag ik u met enige fierheid de geboorte aankondigen van een nieuw muziekgenre, met name heisa-rock, die haar etymologische betekenis alle eer aandoet." (Frederic Zwartjes)


Afsluiten met een eenvoudige keuze hier: Virus van Haken brengt bij momenten extreme prog metal, af en toe net iets tè voor mijn smaak.


Nor even melden dat het grote Tool vorig jaar Fear Inoculum heeft uitgebracht en genregenoten Wheel en Soen begin volgend jaar met nieuw werk op de proppen komen.


lees ook: de jaren '80, pt.1

de jaren '80, pt.2

de jaren '80, pt.3



#RAWreports #RAWreport #RAWkost #lijstjes #muziek #johnvandemergel