Concertverslag | Bob Vylan - Melkweg

Dat het Briste grime-punk duo Bob Vylan inmiddels een flinke achterban heeft in Nederland is wel duidelijk wanneer na een eerdere show in dezelfde maand, in Simplon in Groningen, de show in de Amsterdamse Melkweg op 28 oktober ver van tevoren strak uitverkocht is.

Het was al lekker vol als voorprogramma Vlure, met hun synth infused post-punk het publiek komt opwarmen. De band brengt een bijzondere sound waar post-punk wel een belangrijk onderdeel in is, maar er lijkt ook een liefde voor 90s electro/house in de muziek te zitten, waardoor de schreeuwerige vocals van Hamish Hutcheson doen denken aan die van Scooter’s H.P. Baxxter. Vlure weet het Amsterdamse publiek toch goed te overtuigen en hoewel er nagenoeg niemand bekend lijkt te zijn met de band wordt er toch mee geklapt en hier en daar wordt er lekker gedanst. Naast de muziek is er ook één boodschap die de band het publiek mee wil geven. Ze houden verdomd veel van hun thuisstad Glasgow.

Als je Bob Vylan eerder hebt gezien weet je dat er wordt gestart met wat stretch oefeningen, op de geïsoleerde gitaartrack van Down, waarbij het publiek wordt gevraagd vooral mee te doen. Vandaag is dat niet anders en een groot deel van het publiek is hier wel voor in. Dit is meteen ook het enige wat we te horen krijgen van voor de debuutplaat We Live Here uit 2021. Gezien de productiviteit van Bob Vylan heeft het duo over de laatste paar jaar met maar liefst twee albums en een handvol singles genoeg materiaal uitgebracht om hun eerste show in de Melkweg te vullen.

Met Northern Line gaat de show dan echt van start en het publiek is er helemaal klaar voor. Het gaat los in de uitverkochte OZ van Melkweg. Dit blijft bij de band niet onopgemerkt en tijdens de tweede track I Heard You Want Your Country Back crowdsuft zanger Bobby al zingend door de zaal.

Context is belangrijk, volgens Bobby, en dus neemt hij tussen de nummers door soms tijd voor een praatje waarbij o.a. de koning (van de UK), de politie en vlak voor Take That, de eerste track van hun meest recente plaat Bob Vylan Presents The Price Of Life ook Elvis Presley niet gespaard blijven. Opvallend op de setlist is Pulled Pork, een track waarbij op plaat de helft van de vocals van Jason Aalon Butler (Fever 333) komen. In plaats van de vocals van Jason van tape te laten spelen hebben Bob Vylan ervoor gekozen om het nummer een rework te geven die weliswaar korter is, maar net zoveel agressie en woede (naar de politie) uit.

Eén van de grootste hits bij het Amsterdamse publiek blijkt Pretty Songs van de meeste recente plaat. Hoewel het de hele avond los gaat wordt Pretty Songs het hardst meegezongen. Naast materiaal van hun twee uitgebrachte albums komt ook de recentere losse single The Delicate Nature voorbij en krijgen we een voorproefje van het volgend jaar geplande derde album Humble As The Sun te horen, in de vorm van het eerder uitgebrachte Dream Big en de één dag eerder gereleasde single He’s A Man. Vooral He’s A Man, een nummer over toxic masculinity, geeft het enthousiasme bij het publiek een extra boost.

Op festivals is het tijdens de vaste afsluiter niet ongewoon dat fans het podium bestormen om de show met de band af te sluiten. Vanavond is dat niet het geval. In plaats daarvan neemt zanger Bobby een bezoekje bij het publiek dat boven staat om daarna van boven het publiek weer in te duiken en de show al crowdsurfend at te sluiten. Na een luide roep om meer komt het duo nog terug voor een cover van Nirvana’s Territorial Pissings. Daarna is de wat korte, maar wel zeer sterke en energieke show van Bob Vylan echt afgelopen.

Hoewel we Bob Vylan vooral aan het werk hebben gezien op festivals, waar ze het telkens groeiende publiek al lieten zien wat ze in huis hebben, laat de band aan een uitverkochte OZ zien dat hun show tijdens hun eigen headliner shows nog beter uit de verf komt. Wellicht de volgende keer in de grote zaal?

Check hier de volledige fotoset van Bob Vylan in Melkweg! Zaterdag 28 oktober 2023 (Melkweg, Amsterdam) | Tekst: Jeroen Verel Foto's: Jessica Santiago Lopez