Van een oplawaai gesproken! "Wat als ik nu eens al dat shaman gedoe, samen met alle subtiliteiten en rustmomenten uit mijn eerdere tien studioalbums achterwege laat en enkel de hardste elementen uit o.a. Star Treatment behoud?", moet David Eugene Edwards gedacht hebben, toen hij na zijn uitstap met Alexander Hacke (Risha, 2018) en Carpenter Brut (Fab Tool, 2020) Wovenhand vanonder het stof haalde.
Silver Sash gaat dan ook oerend hard, van bij de opener Tempel Timber over Omaha tot het afsluitende titelnummer. Met elementen uit hard rock, post punk, industrial, één knipoog naar 16 Horsepower én een volle productie/sound laat Wovenhand zich hier van haar meest heavy kant horen. Veel elektrische gitaren, stevig drumwerk en drum programming, distortion en galm, met daarbovenop die altijd herkenbare, hypnotiserende stem van DEE die me blijft vervoeren. Het is eens wat anders, zo zonder 'trekzak', banjo picking en zweverige trips.
Is dit dan een betere Wovenhand? Toch niet. Hoe leuk en verfrissend zo'n album met slechts negen snoeiharde nummers mag zijn, toch mis ik die vaste elementen die ergens wel deel uitmaken van hun typische sound en voor variatie zorgen. Bijna negen nummers lang headbangen is eens wat anders en had ik totaal niet verwacht. Na enkele keren het album na elkaar te 'spinnen' snak ik wel naar adem, naar wat ruimte en wat zweverigheid.
Then again, die 'trekzak' dateert natuurlijk uit een ander leven en de banjo ligt er ook al sinds Ten Stones zowat helemaal uit. Sindsdien is Wovenhand bijna helemaal 'elektrisch' geworden en systematisch ook een pak potiger met elk volgend album. Dus toch een logische stap? Al mag de volgende wat mij betreft gerust een soort terugkeer naar de beginjaren zijn, kwestie van te blijven verrassen. Voor nu: genieten van deze rechtoe-rechtaan powerschijf en uitkijken naar de tour die eraan komt.
Releasedatum: 4 februari 2022
luister
lees
Glitterhouse Records is extremely happy to announce the release of the new Wovenhand album on Feb 4th, 2022. “Silver Sash” shows David Eugene Edwards and his band in finest form once again. As a special edition, strictly limited to 1.000 copies, a pressing in silver vinyl will be made.
„Silver Sash is a totally unique record for Wovenhand. all done at home, lots of electronics, mixed during a pandemic, backs to the wall. It's another feather in the wild hat that is the wovenhand catalog.“ - Chuck French
Silver Sash is the first sign of life by David Eugene Edwards since the critically acclaimed Star Treament in 2016. The new album is the first Wovenhand opus completely written in cooperation with Chuck French, who is also known as a guitarist for aggressive Emocore outfit Planes Mistaken For Stars. Both know each other for ages. Finally they found the time to write this astonishing piece of an album. „The music was recorded in my house in Denver with the help of our dear friend Jason Begin. David recorded his vocals at his house (which also happens to be 3 blocks away). I had a bunch of music in various states of existence, of various ages, languishing in my computer. I made a playlist for David and we just started to devour them bit by bit. Some were scrapped, but most were utilized“ says French. The making of Silver Sash has taken longer than for any previous Wovenhand album. It took more than 4 years until both artists were satisfied with the outcome.
Over the last two decades, his prolific work in both Wovenhand and the legendary 16 Horsepower has influenced and inspired a generation of musicians throughout the expansive alternative music world. The band cannot be described in traditional terms. Their sound is an organic weavework of neo-folk, post rock, punk, old-time, and alternative sounds. All coming together as a vehicle for David's soulful expression and constant spiritual self exploration. Sometimes sad and sorrowed and at other times uplifting, Wovenhand are always unforgettable in spirit and sound.
Comments