Album bespreking: David Eugene Edwards & Alexander Hacke, Risha

’16 Horsepower meets Einstürzende Neubauten’

Wanneer David Eugene Edwards zijn ei niet kwijt kan bij één van zijn bands, dan doet hij het gewoon met een oude vriend en één van zijn inspiratiebronnen, m.n. Alexander Hacke. Het resultaat kan door fans van zowel 16 Horsepower/Wovenhand als Einstürzende Neubauten verguisd worden, maar evengoed omarmd. Koud laten zal de muziek i.i.g. geen van beide.

Edwards en Hacke bundelen hun sterktes tot een bezwerend spektakelstuk waar je vooral als geheel van kan genieten. Traditionele instrumenten worden versterkt door elektronica zonder dat de geest van de muziek eronder lijdt. De uiterst herkenbare, intense stem van DEE grijpt je in elk nummer naar de keel, ook al zitten de vocalen soms diep in de mix ingebed of vol effecten. Het geluid varieert van Americana en Neofolk over industrial tot ambient.

Triptych opent donker en mystiek, en die sfeer wordt doorheen het volledige album aangehouden. All In The Palm en The Tell drijven op krachtige drumbeats, terwijl de elektronische soundscapes op Helios wat Arabisch aandoen. Opnieuw fascinerende drumpartijen en sjamaanse vocalen bij Kiowa 5. Lily doet ons wat terugdenken aan het vroege Wovenhand terwijl Parish Chief erg zwaarmoedig en hypnotiserend uit de hoek komt. Na het ‘drone’ uitstapje Akhal sluiten de heren memorabel af met Teach Us To Pray en het epische Breathtaker.

Wat mij betreft een geslaagde uitstap van Edwards, ook al geniet ik nog steeds meer van zijn vehikel met 16 PK.

Toppers: The Tell, Paris Chief, Teach Us To Pray

Score: 75/100