top of page

Albums | Grayscale, Umbra


De Amerikaanse poppunk band Grayscale is intussen aan zijn derde full-length album toe. Voorgangers Nella Vita (2019) en Adornment (2017) waren beiden een schot in de roos en zorgden ervoor dat Grayscale op de poppunk kaart verscheen. De verwachtingen voor Umbra waren dus enorm hoog.


Het album begint alvast op een andere manier dan we gewend zijn van de groep. Without You klinkt wat minder poppunk. De backing vocals van enkele vrouwelijke zangstemmen en het gebruik van een saxofoon toont aan dat er een volledige nieuwe wind door Grayscale waait. En het blijkt dat dit ze heel erg goed afgaat. Er wordt verder gegaan met Dirty Bombs, die we al eerder te horen kregen. Hier schakelen we opnieuw een versnelling hoger in het poppunk gebeuren en dit is waar de klassieke Grayscale opnieuw naar boven komt, zeker in het refrein. Ook de volgende songs zijn puur genieten, met Bad Love die wat dansvibes afgeeft en Motown wat de soundtrack van een gezellige film zou kunnen zijn. Het verdere verloop van het album blijft eigenlijk in gelijke mate verdergaan. Grayscale toont met elke song aan dat ze vasthouden aan wat ze eerst deden, maar ook durven vernieuwen. King of Everything combineert beide zelf en Babylon (Say It To My Face) zingen we intussen al massaal mee. Afsluiter Light zorgt voor een trage en emotionele noot die nog ontbrak.


In zijn totaliteit is Umbra opnieuw een erg goed album. Grayscale weet duidelijk waar ze mee bezig zijn en zo zien we het graag!


Releasedatum: 27 augustus 2021



luister

















lees

Five best friends from a blue-collar American city got together and started a band. They took intimate urban stories of broken hearts, bad drugs, blissful sex, and busted dreams and turned them into one alternative rock cult favorite after another. Then, they crossed into the next dimension with a bold depiction of the big sound they’d always hinted at uplifted on a high of gospel harmonies, horn solos, and the kind of lyrics you get tattooed in places you want people to see (and places you don’t want people to see).

(bron: Fearless Records)




bottom of page