Album bespreking: Sharon Van Etten, Remind Me Tomorrow

Vijf jaar na Are We There, ligt er een nieuwe plaat van Sharon Van Etten bij de platenboer. Een half decennium waarin Sharon heel veel beleefde. Ze ging acteren (in de Netflix serie The OA), studeren en werkte aan soundtracks terwijl ze ook nog eens voor de eerste keer mama werd. Maar uiteindelijk keerde ze toch terug naar haar eerste liefde, muziek.

Wat direct opvalt is dat dit geen puur singer/songwriter album meer is. Door haar moederschap, waardoor ze een meer gestructureerd leven is gaan leiden en minder tijd had om al haar energie in een album te gieten, zocht ze een producer. Voor dit album werkte ze met één van de meest gevraagde producers van de laatste jaren, John Congleton, die sinds zijn werk met St. Vincent niet meer weet aan welk project eerst te beginnen. Dit liet haar ook toe om haar meer te gaan focussen op het zang onderdeel. Sharon steekt het niet onder stoelen of banken dat ze voor dit album vooral inspiratie ging zoeken bij Nick Cave en Portishead, maar ook Suicide al is het toch even zoeken voor we die echt horen.

Het album opent opvallend met I Told You Everything, Sharon en een piano en de stevige openingszin “Sitting at a bar, I told you everything, you said “Holy Shit, you almost died””. Allicht is de openingszin een referentie naar de gewelddadige relatie waarin ze verwikkeld zat als tiener. Even later ontwikkeld de song zich tot een eerder typische Sharon Van Etten nummer.

Elk nummer op dit album heeft een ietwat eigen gevoel en dat is zeker niet negatief bedoeld, want alles vormt uiteindelijk en wondermooi geheel. We gaan via een poppy Goldfrapp-achtige track over een electro Portishead-like tune naar een jazzy Bowie-sfeer tot een echte jaren 80 Phil Collins-single Comeback Kid, die plat gespeeld zou zijn op MTV. Maar zelf Lana Del Rey of Karen O van de Yeah Yeah Yeahs zijn gevoelsmatig nooit ver weg.

De synth die sinds het vorige album al in heel wat nummers te horen is, krijgt op dit album zelfs een eigen track. Jupiter 4 schept een donker landschap vol zware synths en drumcomputers.

Toppers: Comeback Kid, Memorial Day, You Shadow en Seventeen

Score: 83/100 Pitchfork: “It is the peak of her songwriting and her most atmospheric, emotionally piercing album to date.” 8.4

The Independant: “Alongside Angel Olsen, she’s reimagined the form with ballads that are introspective yet assertive, unafraid to plunge into personal quandaries without providing songwriterly reassurance” 4/5 sterren

NME: “The New Jersey songwriter flips the script with an electrifying pop album with plenty of heart.” 4/5 sterren

Info Releasedatum: 18 januari 2019

Label: Jagjaguwar