Concertverslag | Wind Rose + Support, Kavka Oudaan

Voordat ik aan mijn concertverslag begin, heb ik even een kleine bekentenis... Wind Rose was de hoofdact van deze avond, maar zij waren niet degene waar ik persoonlijk het hardst naar uitkeek. Het was All For Metal die ervoor zorgde dat ik naar deze show wou gaan. Ik volg deze nieuwe band al sinds ze hun eerste single uitbrachten en na het reviewen van hun debuutalbum (Legends) wist ik zeker dat ik hen live moest zien. Nu, begrijp me niet verkeerd; Wind Rose had ik al eerder op een podium aan het werk gezien en ik wist dat ook hun show enorm episch zou gaan worden, maar met een ander voorprogramma had ik hier misschien niet gestaan. Al was het sowieso heel nipt, want nadat ik de ticketverkoop even niet in de gaten had gehouden, was deze show plots volledig uitverkocht. Wanneer dan eerder op de middag toch die bevestiging kwam dat ik als recensent aanwezig mocht zijn, was de opluchting groot.

Helaas was er geen enkele fotograaf aanwezig in de zaal. Ik heb dan maar enkele live video's van andere recente concerten toegevoegd om jou als lezer toch een beetje een idee te geven hoe het er aan toe is gegaan!

Seven Kingdoms

Openingsact van de avond was Seven Kingdoms; een powermetal band uit Florida met een frontvrouw die u van uw sokken kan blazen met haar stevige stemgeluid. Al heb ik verder niet enorm veel meegekregen van hun set aangezien ik bijna niks kon zien. Het podium in Kavka Oudaan staat op zich best laag en wanneer de bandleden dan niet al te groot zijn (en de mensen voor u in het publiek wel), dan heb je een probleempje. Gelukkig loste dit probleempje zich later op de avond vanzelf op, maar daar kom ik later op terug. Verder werd hun show gevuld met wuif-momentjes, veel geklap en geheuj en een “smartphone sterrenhemel”. Een groot deel van het publiek moest nog wakker worden, maar het voorste deel van de zaal kregen ze wel met zich mee.

All For Metal

Gelukkig opende het publiek zich na het eerste voorprogramma en ontstond er een pad naar de vijfde rij. Ik ben dan maar snel naar daar geglipt om een goed zicht te bemachtigen voor All For Metal. Toen deze band een voor een het podium opkwam, werd al snel duidelijk dat deze setting veel te klein was voor hen. Niet dat het er chaotisch uitzag, of dat iedereen tegen elkaar aan botste, maar dit was een show die een groot podium verdiende. Twee frontmannen (waaronder een -bijna- letterlijke beer) die hun plaats claimen, twee stoere dames op de gitaren, een bassist en een drummer die je bijna niet zag zitten in deze kleine mensenmassa. Als dit nog niet genoeg was kwamen er af en toe nog twee dames bij op het podium om dansacts uit te voeren, zodat niet alleen de dames, maar ook de heren in het publiek wat hadden om naar te kijken.

Uiteraard begonnen ze hun set met het gelijknamige All For Metal, waarna ze snel een groot deel van de zaal met zich meekregen. Hoogtepunten van hun show waren voor mij; Fury of the Gods, Born in Valhalla en het zachtere Legends Never Die. Het feit dat ze dan ook nog eens afsloten met een nummer gericht aan alle dames in de zaal (Godess of War) maakte het helemaal compleet voor mij. Ik had dan ook niet liever gewild dat naar huis te gaan met een tour T-shirt van deze band, aangezien dit hun allereerste tour was. Helaas was de kleinst beschikbare maat een large, aangezien ik daar in verdrink ben ik dan toch maar voor een pin gegaan.

Wind Rose

Dan moest de hoofdact uiteraard nog beginnen. Wanneer Wind Rose het podium opkwam, ging het publiek helemaal los. Het duurde niet lang voor de eerste moshpit werd geopend, waar ik voor de verandering weer eens too close for comfort naast stond. Ik vind zoiets enorm leuk om te zien, maar toch liever vanop een afstandje. Verder kwam ik tot het besef dat ik de laatste tijd veel te weinig naar deze band heb geluisterd. Ik heb hun laatste album (Warfront) mogen reviewen en herkende dus bijna alle nummers, maar ik kende er geen enkele goed genoeg om te kunnen meezingen. Desondanks blijft dit wel echt een epische band om live te zien. Alle drie de vocals klinken enorm sterk en werken heel goed samen. De outfits van de bandleden maakt ook hun setting volledig af.

Muzikale hoogtepunten waren Mine Mine Mine!, The Art of War, Tomorrow Has Come en uiteraard Diggy Diggy Hole. Al was ik weer compleet vergeten dat er en dance remix bestaat van die laatste. Ik kan je vertellen, het moment dat die remix weerklonk door de boxen, was het leukste van de hele avond. Efkes goe lachen, verstand op 0 zetten en gewoon gaan. Je kan je dan ook wel inbeelden dat we daar met zen allen veel hebben staan springen en dansen. Hun set werd uiteindelijk afgesloten met nog een knaller als I Am the Mountain. Helaas komt aan alle mooie liedjes een einde en zo ook aan deze avond. Ik ben enorm blij dat ik toch nog aanwezig kon zijn op dit concert en ben ervan overtuigd dat alle andere mensen in het publiek hier ook hard genoten hebben.

Vrijdag 6 oktober 2023, Kavka Oudaan (Antwerpen) | Tekst: Ilke Clissen, Video's: YouTube