Concertverslag | Wargasm - Patronaat

Het uit de UK afkomstige Wargasm stond een jaartje geleden voor het eerst met een headliner show in de Amsterdamse Melkweg. Sindsdien heeft Wargasm alweer aardig wat kilometers gemaakt. Zo stonden ze in het voorjaar van 2023 nog op Paaspop en toerden ze mee met niemand minder dan Limp Bizkit. Op dit moment touren ze als voorprogramma van Babymetal door Europa. Ze zagen daarbij de kans om een handjevol eigen shows in Europa te spelen en één daarvan was in het Haarlemse Patronaat.

Wargasm @ Patronaat, Haarlem
Wargasm @ Patronaat, Haarlem

Wanneer de deuren op donderdag 30 november opengaan is het nog erg rustig. Zeker niet representatief voor wat we vorig jaar in Melkweg meemaakten, maar als Belle and the Beats haar support slot aftrapt is het al wat drukker en zo blijft het publiek binnen druppelen. Belle and the Beats zegt dat ze zich voor de show wat druk maakte of haar muziek wel zou aanslaan bij het publiek van Wargasm. Hoewel ze zeker haar best doet blijkt die zorg niet geheel onterecht. De muziek van Belle and the Beats is inderdaad totaal geen match met die van Wargasm. Er wordt zeker wel wat gevibed op de dark pop die de zangeres brengt, maar niet iedereen lijkt even geïnteresseerd. Er gebeurt dan ook niet heel veel op het podium. In tegenstelling tot wat er op Youtube van de act te vinden is, staat de zangeres vanavond zonder dansers en DJ op het podium. Ze zingt haar partijen prima en weet het even nog best gezellig te maken met het publiek, maar de show heeft verder niet veel om het lijf. Voor veel is het dan ook vooral wachten op de band waar ze echt voor kwamen. Na de show van Belle and the Beats is de zaal inmiddels aardig gevuld. Uitverkocht is het niet, maar gezellig druk is het zeker.

Hoewel Wargasm vorig jaar, met vele losse singles en een EP, al meer dan genoeg materiaal hadden uitgebracht om een volle show te spelen, kwam onlangs pas hun debuutplaat Venom uit. Uiteraard staat de show van vanavond dan ook in het teken van Venom.

Milkie Way, Sam Matlock en hun band trappen vanavond dan ook af met album opener (de intro telt niet) Venom. De sfeer zit er meteen goed in. ‘I got, you got, We all got that blood like Venom!’ wordt luid mee geschreeuwd en het duurt niet lang voor de eerste stagediver (waar we er veel van voorbij zien komen) het publiek in duikt.

Wargasm is overduidelijk trots op Venom. Ruim een derde van de nummers die gespeeld worden komen van het debuutalbum. Het duo (die live met z’n vijven zijn) bewijst hiermee dat de nieuwe tracks live ook goed uit de verf komen. Uiteraard moet ook single Bang Ya Head gespeeld worden. Fred Durst is er uiteraard niet bij om zijn stuk te doen, die neemt de toetsenist normaal voor zijn rekening. Vandaag niet. Een fan springt het podium op en pakt de mic van Milkie Way over om de verse van Fred te zingen en duikt daarna het publiek weer in. Hij doet dat nog eens heel aardig ook. De band gaan er met een big smile in mee. Met de chaos die in de muziek klinkt, moet een beetje chaos op het podium ook wel kunnen. ‘Shout out to my Fred Durst for the night’. roept Milkie Way aan het einde van het nummer.

Met de tracks Fukstar, Pyro Pyro en D.R.I.L.D.O. is hun Exxxplicit EP vertegenwoordigd in de set, maar het echt oude werk blijft beperkt tot Rage All Over en afsluiter Spit. Het is een beetje apart wanneer vaste publieksfavorieten als Salma Hayek en Backyard Bastards niet voorbij komen, maar nieuwere tracks als Venom, S.A.D. en Do It So Good blijken live al net zo sterk als de gevestigde hits.

Ook over Wargasm zelf mag gezegd worden dat we ze nog niet zo goed hebben gezien als vanavond in Patronaat. Deze band lijkt elke keer weer beter te worden. In bijzonder contrast tot de Wargasm die we vorig jaar in Amsterdam nog een redelijk voorzichtige start zagen maken, staat Wargasm vandaag vanaf de eerste seconde als een huis, vol trots met hun debuutalbum.

Met een ijzersterke debuutplaat en een strakke liveshow mag 2023 een zeer goed jaar voor Wargasm genoemd worden. Ik ben benieuwd wat voor moois deze band ons in de komende jaren gaat brengen.

Check hier de volledige fotoset van Wargasm in Patronaat!

Donderdag 30 november 2023 (Patronaat, Haarlem) | Tekst: Jeroen Verel Foto's: Jessica Santiago Lopez