Concertverslag | Vive la Fête, Luxor Live, Arnhem

Vrijdag 14 april jl. stond het podium van het Arnhemse Luxor Live in het teken van Belgische muziek. Niet alleen kwamen Els Pynoo en Danny Mommens met hun band Vive la Fête het publiek verblijden met hun muziek, maar ze hadden ook nog eens landgenoten meegenomen om de boel op te warmen: Yerra Yerra.

Yerra Yerra, uit de buurt van Hasselt, bestaat uit zangeres Inge Henrotay die wordt bijgestaan door drummer Robby Mangelschots en gitarist Evert Nicolai en ze maken “no-nonsense rock met een vreemd en vuil kantje”. En het rockt inderdaad lekker.

Eerder dit jaar hebben ze een album uitgebracht, gemakshalve ook Yerra Yerra genoemd, dat vanavond een beetje de leidraad vormt. Vanaf instrumentaal openingsnummer Rainforrest, waarbij Inge laat zien dat ze erg goed dwarsfluit speelt, is duidelijk dat deze mensen er zin in hebben. Tijdens het elektronische rocknummer Swimming laten ook de drummer en de gitarist van zich horen. Een alleszins fijne opener van de avond.

Vive la Fête

Els en Danny lopen al zo lang mee in de muziekscene dat zij geen nadere introductie nodig hebben. Ik ben er ook voor dat we ermee stoppen om Danny Mommens in beschrijvingen nog steeds te typeren als ‘de voormalige bassist van dEUS’. Ten eerste omdat hij als muzikant en performer inmiddels zelf al genoeg zijn sporen heeft verdiend. Bovendien was hij maar een zeven jaar bij die club en niet in de laatste plaats omdat hij er al weer bijna 20 jaar weg is. Kortom: vanaf nu is Danny Mommens “zanger/gitarist van Vive la Fête”. Punt.

Danny Mommers © Rob Herstel

Dat gezegd hebbend, rest eigenlijk slechts nog aan te geven dat deze band vandaag zijn naam alle eer aandoet. Ze hebben er vanavond een écht feest van gemaakt. Vanaf opener Nuit Blanche tot afsluiter 2005 staat er niemand stil. Luxor Live is niet uitverkocht, dus er is ook voldoende ruimte om je uit te leven.

De avond staat vooral in het teken van het oudere materiaal van Vive la Fête; Machine Sublime, Exactement, Noir Désir…alles komt voorbij en alles gaat er bij het publiek in als zoete koek. De Belgische electropop valt bij het Arnhemse publiek in zeer goede aarde, met uitschieters als Quatsch, Vivre sur Video en AC, waarbij zelfs Slayershirt dragende mannen niet stil kunnen blijven staan. Maar daar blijft het niet bij. Het feestje is zelfs van een zodanig gehalte dat er wordt meegezongen. Els, die vanavond goed bij stem is, krijgt bij nummers als Maquillage en Noir Désir bijval van verschillende mensen uit het publiek die de Franse teksten probleemloos oplepelen.

De buitengewoon goede sfeer die vanavond heerst, wordt voor een belangrijk deel gecreëerd door de kwaliteit van de muzikanten die Mommens en Pynoo hebben meegenomen. Bassist Dirk Cant, drummer Gino Geudens – die een extra shoutout verdient vanwege zijn weergaloze solo tijdens Popcorn – en toetsenist Maarten De Meyer zijn zo goed op elkaar ingespeeld en ondersteunen de twee hoofdrolspelers op een zodanige wijze, dat het onterecht is dat ze niet vaker in het zonnetje gezet worden. Bij dezen dus.

Vive la Fête en Yerra Yerra hebben Arnhem vanavond laten dansen!

Ze zijn komende maanden nog te zien in Eindhoven, Utrecht, Affligem en Luik