Concertverslag | Sum 41, AFAS Live

zaterdag 21 januari 2020, AFAS Live (Amsterdam) | Foto's: Emily Parry Tekst: Jordi Rijnders

Een mooie ouderwetse avond met punkrock in de AFAS Live in Amsterdam. Voor deze avond stonden niemand minder dan Sum 41 met special guest Zebrahead. Beide bands zijn opgericht in 1996 en hebben in ook in 2019 nieuwe albums uitgebracht. Dit was natuurlijk de perfecte gelegenheid om de handen in elkaar te slaan en er een gave tour van te maken samen.

De zaal liep langzaam vol toen de mannen van Zebrahead het podium betraden. Ook duurde het even voor het publiek warm gedraaid was, maar uiteindelijk stonden de fans te schreeuwen en te springen. Zowel nieuwe nummers als All My Friends Are Nobodies en oude hits zoals Falling Apart kwamen voorbij. Dat de band fan een feestje houdt was zeker te merken. Op het podium stond een bar met erachter een als alien verklede barman. Tijdens het meezing nummer drink drink werden er twee fans uit het publiek gehaald die plaats namen bij de bar waar voor hun een drankje gemixt werd. Voor de jarige beveiliger Mike vroeg de zanger om een ding voor hem te doen, hij wou zoveel mogelijk crowdsurfers tijdens het volgende nummer zien. Bij het laatste nummer werd er een grote opblaasbare schijf meloen het publiek ingegooid, om het optreden af te sluiten nam een van de aliens vanaf een flinke afstand een duik op de meloen om zo over het publiek gedragen te worden.

Een groot doek werd voor het podium gehangen en het podium werd klaargemaakt voor Sum 41. De Canadese band die op de 41e dag van de zomer in 1996 is opgericht heeft al vele hits op zijn naam staan. De mannen begonnen hun set met het nieuwe nummer Turning Away van hun nieuwe album Order in Decline. Tijdens het 2e nummer werd het publiek bedekt met flink wat confetti. De grote doorbraak kwam er met hun eerste album uit 2001, uiteraard werden hier de grote hits zoals Motivation en Fat Lip van gespeeld. “Thanks for stickin' with us for al these years in all the ups and downs", zei zanger Deryck Whibley. Aan het begin Underclass Hero werden een aantal grote ballonnen het publiek ingegooid, aan het eind werden deze een voor een kapot geprikt door de gitaar van Deryck. Punk staat bekend door het flinke tempo wat erin zit en ook in de set van Sum 41 was dit het geval: alle nummers werden in flink tempo achter elkaar aan gespeeld. De fans vonden dit natuurlijk niet erg want op deze manier kregen ze zoveel mogelijk nummer te horen als maar in kon. Halverwege de set rees een grote opblaasbare duivel de lucht in.

Om nog even terug te gaan in de tijd werd hun eerste singel Makes No Difference opgedragen aan de old skool fans. Na Still Waiting verliet de band voor een paar minuten het podium. Na de korte afwezigheid keerde ze terug met het nummer We Will Rock You van Queen. Voor het laatste nummer nam de zanger plaats achter een piano die het podium werd opgebracht. De avond werd afgesloten met de 3e single van het laatste album, Never There.

Het was een mooie en vooral warme avond binnen in de AFAS Live. Meerdere keren ontstonden er moshpits waardoor er verschillende schoenen hun eigenaar verloren. Zoals het hoort op een avond als dit stond iedereen te springen en luid mee te zingen met de nummers van beide bands

Setlist Sum 41

1. Turning Away

2. The Hell Song