Concertverslag | Skillet + supports, 013

Wanneer je als metalband je bestaan mede te danken hebt aan een Amerikaanse pastor en een christelijke boodschap brengt, dan is een internationale carrière misschien niet vanzelfsprekend. Toch wist Skillet na zo’n start alle genreclichés te ontgroeien en staan ze inmiddels internationaal bekend als een ijzersterke alternatieve liveband. Vanavond staan ze voor de laatste show van hun huidige Day Of Destiny tour in de grote zaal van het Tilburgse 013. Als support brengen ze Eva Under Fire en Like A Storm mee.

Eva Under Fire

Met een rommelige opkomst mag de eerste band van de avond verwelkomd worden.

Eva Under Fire brengt Amerikaanse radiorock zoals we die kennen van bands als Halestorm en Shinedown. Wel valt Eva Under Fire hierbij in cliché na cliché waardoor het optreden niet heel veel verrassends te bieden heeft. Bovendien komt het optreden, vanwege wat onderling gekibbel en onoplettendheid van de leden onderling, een beetje rommelig over. Toch speelt de band niet slecht en weten ze het publiek vrij snel voor zich te winnen. Op de eerste rij wordt er door wat fans meegezongen, er gaan op verzoek aardig wat vuistjes de lucht in en er wordt vrolijk mee geklapt. Als opener heeft Eva Under Fire haar werk dan ook goed gedaan.

Like a storm

Na een korte ombouw is het tijd voor het Nieuw-Zeelandse Like A Storm. De didgeridoo waarmee zanger Chris het eerste nummer inzet, is toch een beetje een trademark van de band en deze horen we gedurende het optreden dan ook vaker terug. Like A Storm brengt een lekkere mix van alternatieve metal en rock en doet dat vol overtuiging. Het publiek slaat op Like A Storm even goed aan als dat ze hiervoor bij Eva Under Fire deden en wordt daarvoor regelmatig in het Nederlands bedankt door de bandleden.

In de set wordt prima afgewisseld tussen vocalen van leadzanger Chris en gitarist Matt, wat het geheel een beetje extra variatie geeft. Like A Storm gaat snel en met veel enthousiasme door hun set heen en zanger Chris verdwijnt zelfs nog even het publiek in om al wandelend door de zaal zijn kunsten te vertonen.

Skillet

De laatste keer dat ik Skillet zag was in 2014 toen de band op Fortarock stond. Hoewel daar lang niet zoveel publiek stond als vanavond in de bijna uitverkochte 013, wisten ze toen ook al een sterke show neer te zetten.

Al snel blijkt dat het viertal dit niet afgeleerd is. Het optreden van Skillet staat, vanaf het moment dat ze het podium betreden, als een huis. Het is aan de stem van zanger/bassist John Cooper wel te horen dat ze er al een hele tour op hebben zitten. Zijn stem kraakt misschien aan alle kanten, maar de beste man trekt zich er niks van aan en geeft de volle 100%. Hier en daar wordt hij op de vocals bijgestaan door drummer Jen Ledger. Een enkele keer komt Jen zelfs achter haar drumkit vandaan om het publiek toe te zingen, waarbij een van de crew de stokjes overneemt.

De show wordt afgetrapt met, misschien wel één van de grootste singles, Feel Invincible. Wat volgt is een set met uiteraard populaire singles die afgewisseld worden met wat minder bekend werk. Het stukje christendom wordt gelukkig op een minimum gehouden en er wordt flink doorgespeeld.

Het laatste studioalbum Dominion is opvallend weinig vertegenwoordigd in de set. Wat betreft nieuw materiaal moeten we het doen met de singles Surviving The Game en Psycho In My Head, waarvan de laatste het bijzonder goed doet bij het publiek. De catchy track deed op plaat al denken aan de monsterhit… Monster en lijkt ook in een live setting eenzelfde reactie uit te lokken. Monster zelf krijgen we natuurlijk pas tegen het einde van de set te horen en zorgt voor een explosie van energie vanuit het publiek.

Met hekkensluiter The Resistance neemt Skillet afscheid van het publiek in 013 en is hun Day of Destiny tour officieel afgelopen.

Zondag 14 mei 2023 (013, Tilburg) | Tekst: Jeroen Verel Foto's: Jessica Santiago Lopez