Concertverslag | Puscifer, 013

Het is alweer een tijdje geleden sinds Puscifer in Nederland te zien is geweest. De band rond Tool/A Perfect Circle zanger Maynard James Keenan tourt niet al te vaak en 013 in Tilburg wist ze dit keer te strikken voor een show…en wat voor één! De shows van Puscifer zijn een absolute must om mee te maken en een zo goed als uitverkochte Mainstage werd op zaterdag 1 juli omver geblazen door een fantasische theatrale show.

Opener van de avond is het Amerikaanse elektronische duo Night Club. Waar de industrial sound van het duo een paar jaar terug in de Rotterdamse Maassilo (als support van Combichrist) best lekker overkwam, komt het dit keer niet lekker uit de verf. Zangeres Emily doet vanaf het begin haar best om het publiek mee te krijgen en probeert regelmatig de interactie op te zoeken, maar dit blijkt nog een lastige opgave te zijn. Muzikaal klinkt het aardig, maar slaat gewoon niet aan bij het publiek en tape waarover teveel meegezongen wordt helpt hier ook niet bij. Hoewel Nightclub tegen het eind dan toch iets meer respons krijgt, is het publiek hier vanavond toch duidelijk voor Puscifer.

Zoals we van Tool shows gewend zijn, is het ook bij Puscifer in 013 niet toegestaan om met je mobieltje foto’s of video’s te maken. De set van Puscifer begint dan ook met een grappig filmpje waarin de ingrediënten van SPAM geïdentificeerd worden, en waarin nog even teruggehaald wordt naar de mededeling die bij binnenkomst/in de zaal te zien en te horen was; geen mobieltjes en wie deze toch gebruikt, wordt uit de zaal gehaald en verdwijnt in een gehaktmolen als het geheime ingrediënt van SPAM.

Hierna krijgen we een twee uur durende show van de band voorgeschoteld waarin alle elementen perfect samenkomen. Er wordt een geweldige, buitenaardse sfeer neergezet en muzikaal zit het dik in elkaar, waarbij de fantastische stemmen van Maynard en Carina elkaar ook live alleen maar weten versterken. Kippenvel. De theatrale aspecten, de verschillende karakters en aliens die op het podium te zien zijn, de props, de humor en de lichtshow maken het geheel compleet. Alles wordt uit de kast gehaald om het verhaal te vertellen en de show neer te zetten die Puscifer wilt neerzetten.

De video onderbrekingen gooien de nodige humor in de mix, waarbij er verschillende persiflages voorbij komen van celebrities, allerlei complottheorieën en meer.

Hoogtepunt van de avond was toch wel The Remedy, die het meest enthousiast ontvangen werd door het publiek. Niet heel gek, want het blijft nog steeds een van de leukste nummers van Puscifer, zeker live. Voordat het laatste nummer ingezet wordt, vertelt Maynard, in zijn rol als Billy D, dat het doel van de twee uur durende show is om ons even alle zooi van buiten de zaal te laten vergeten. We kunnen 100% vaststellen dat dit zeker gelukt is. Nogmaals, wat. een. show!

Het fotoverslag van Wim check je hier.

Zaterdag 1 juli 2023 (013, Tilburg) | Tekst: Jessica Santiago Lopez Foto's: Wim Wilms