Concertverslag | Pothamus, Alkerdeel, Endlingr, Modder, Bar Bricolage Gent

We (lees ik) ben grote fan van de familie dat Consouling Sounds ondertussen geworden is. Een diversiteit aan bands en geluiden maar vooral ondersteuning voor een hoop creatieve mensen. Dankzij scratch+snuff kregen we nog eens een mooie avond voorgeschoteld met 4 Consouling bands op een hele leuke locatie in Gent.

Jammer genoeg moest Eleanora op het laatste moment afzeggen. De organisatie besloot dan om met de 4 andere bands verder te gaan.

Modder

Ik had mezelf voorgenomen van geen flauwe woordgrap te maken over de bandnamen maar ze hebben zo een moddervette indruk achter gelaten dat ik bij deze de woordgrap al heb kunnen maken. Muzikaal dan. Wow. Wat een binnenkomer. Heel strak geluid en een band/frontman die overduidelijk veel zin had in deze avond. Dit werd duidelijk door het veelvuldig gebruik maken van de monitors in de frontstage en het constante opzwepen van het publiek. Het publiek dat zo vroeg op de avond al talrijk was afgekomen naar dit prachtige pand in de Gentse dokken. Ondanks dat de band ook volledig instrumentale sludge brengt ( met electronica) is er toch op het podium sprake van een frontman. Namelijk Maurice van der Es die 110% van zijn kunnen en overgave gaf. Het was duidelijk dat dit de perfecte opener van de avond was, al doet de term opener misschien af aan de kwaliteit van de band.

Endlingr

Misschien de minst heavy band van de avond maar tegelijk ook wel een van de meest creatieve. Zoals ik een paar maanden geleden al aangaf in de review van de Consouling Night in Antwerpen hang alles bij Endlingr samen door een onzichtbare jazzy lijm. De rustige stukken krijgen daardoor een psychedelisch tintje dat zorgt dat je mee bent in hun trip. Het is geen gemakkelijke band om te verteren, maar het klinkt niet over gecompliceerd. Elk nummer is keer op keer een ontdekkingstocht van geluiden gestuwd door een heel energieke drummer. Endlingr had zijn plaats zeker op de affiche en de respons van het publiek bevestigde dat.

Alkerdeel

Mijn eerste maal Alkerdeel, en het voelde aan als de meest ongemakkelijke en pijnlijke ontmaagding die ik op dat moment als man van 41 jarige leeftijd kon ervaren. Gevuld door mist en enkel wit licht heersten de bandleden over Bar Bricolage. Ongetwijfeld de hardste band van de avond, en misschien ook wel gewoon de hardste band van België tout court. Wat een pletwals en wat een overwinningstocht. Het publiek keek duidelijk al lang uit naar nog eens een show van Alkerdeel en genoot met zeer veel overgave. Net als de band trouwens. Onlangs hun geladen betekenis van de muziek zag je toch vooral veel glimlachende mensen. En is dat nu niet net een van de mooiste dingen in de metalscene? Over donkere, moeilijke onderwerpen muziek maken en mensen er toch gelukkig mee maken? Door herkenning, door op een andere manier woorden te vinden voor wat er in je speelt en via dat een uitlaatklep te hebben? Alkerdeel toonde dit nogmaals aan, dat het beeld wat de buitenwereld heeft over metal, dringend aangepast moet worden en dat de heavy muziek scene moet bekeken worden als een kunst, net zoals Jazz en consoorten.

Pothamus

Wat kan ik nu nog over Pothamus schrijven wat ik nog niet geschreven heb? Een band die show per show gewoon nog zelfzekerder op het podium stapt. Een band die duidelijk profiteert van positieve mond op mond reclame. Als een band die je live moet gezien hebben omdat het wat met je doet. En het deed wat met het publiek. Ik zag mensen bezwerend dansen, ik zag mensen headbangen, ik zag mensen wegdromen. Om dit dan terug te koppelen met de band op het podium zag je dat er dan een soort samenhorigheid was. Na afloop van het optreden was het ook drummen geblazen aan de merchstand van Pothamus voor een vinyl of cd van de groep.

En de conclusie is dat deze editie van een Consouling Night zeker geslaagd was. Een grote diversiteit aan bands, maar vooral 4 bands die inspeelden op de samenhorigheid en het collectieve. Bij deze nodig ik onze beleidsmakers graag uit om aan te tonen dat het maatschappelijke karakter van deze subcultuur niet onderschat mag worden. Want dat is het. Cultuur

Donderdag 12 mei 2022, Bar Bricolage (Gent )

Foto's: John van de Mergel, Wim Wilms, Emily Parry | Tekst: Andy Decroos