Concertverslag | Perturbator + Health + Author & Punisher, AB Brussel

Dansen met langharig tuig

Alweer een tijdje geleden dat ik nog een corona-inhaalconcert op het programma had staan. Vanavond was het de beurt aan Perturbator + Health + Author & Punisher om hun voor 2021 geplande optreden op de fans los te laten. Een gitzwarte dansnacht waarbij zelfs de gemiddelde Sinners Day fan zijn gading zou vinden.

Opener van de avond Author & Punisher was een van de acts waar ik al jaren naar uitkeek. Een man/ingenieur/genie die via open source software en recycling zijn eigen instrumenten maakt. Al jarenlang brengt hij werk uit via het label van Phil Anselmo en sinds kort kan je zijn releases bij het welbekende Relapse Records vinden. En het beukte, traag, gestaag richting volledige vernieling van de trommelvliezen. Qua sound werd ik vaak herinnerd aan de gothic nu metal band Orgy, uit eind jaren 90. Waarmee ik totaal geen link wil leggen met nu metal maar de sound kwam echt wel in de buurt. Door het drukke schema die avond was er niet veel tijd voor publieksinteractie en stoomde de machine gewoon door naar het einde. Ik sta bij de volgende show alvast weer op de eerste rij.

HEALTH. Videogame soundtrack makers, Nine Inch Nails vriendjes, lawaaimakers. Volgens mij dekt dat volledig de lading. Of niet? Hoe moet ik deze show het best omschrijven. Want het balanceerde qua geluid letterlijk tussen hemel en hel. Van groovy new wave tot snijdende noise, vaak in een tijdspanne van 2 minuten. Geen wonder dat Nine Inch Nails frontman Trent Reznor zo'n grote fan is, en dat NIN zelfs een nummer heeft uitgebracht met deze Amerikanen. Je zag ook duidelijk aan het publiek dat ze al een heel lang zaten te wachten op de komst van HEALTH naar België. We werden trouwens getrakteerd op een heel mooie doorsnede van hun volledige discografie. Voor ik het goed en wel besefte, steeg er een finaal applaus op en verliet de band het podium van de AB.

Dansen met langharig tuig dus. Er is slechts 1 artiest die metalfestivals kan headlinen als 'dance act' en dat is Perturbator. Dit jaar bracht de Franse muzikant/producer nog samen met de zanger van Cult Of Luna een experimentele plaat uit onder naam Final Light. Vanavond stond ie in de AB om het dak eraf te blazen. Afgelopen zomer was Pertubator headliner op Hellfest, vanavond headliner in de AB. Nooit eerder zag ik zoveel mensen met lang haar en metal shirt dansen en alles zien geven. Gooi daar nog een indrukwekkende podiumopstelling bij en je hebt niet enkel iets wat zalig is voor het oor, maar evenzeer een lust voor het oog.

Met vooral nummers uit Lustful Sacraments – een mix van synthwave, industrial en darksynth – uit 2021 bracht hij de iconische muziektempel op de Anspachlaan in vervoering. Zelden heb ik de sfeer van een Japanse cyberpunk anime zo in persoon mogen meemaken als vanavond.

Nu maar hopen dat die Final Light tour er eens van gaat komen.

Donderdag 10 november 2022 Ancienne Belgique (Brussel) | Foto's : Romain Ballez Tekst : Andy Decroos