Concertverslag | Monuments + I Built The Sky + Heart Of A Coward, Dynamo

zaterdag 8 februari 2020, Dynamo (Eindhoven) | Foto's & Tekst: Jessica Santiago Lopez

Het is alweer bijna 1,5 jaar geleden sinds de progressieve metalband Monuments in Nederland te zien is geweest, destijds samen met Vola in Patronaat in Haarlem. Sindsdien is er wel het een en ander veranderd binnen de band, want zanger Chris Baretto heeft Monuments verlaten en is inmiddels vervangen door Andy Cizek. Ook is drummer Mike Malyan weer terug in de band, na een afwezigheid van 5 jaar. Na deze line-up wisselingen heeft Monuments onlangs een nieuwe single uitgebracht, Animus, waarop Andy al liet horen op stemgebied goed bij de band te passen. Live kunnen we Andy tijdens deze tour voor het eerst als frontman van Monuments ervaren. Op zaterdag 8 februari ben ik aanwezig bij de tweede Nederlandse show van deze tour van Monuments, in de zo goed als uitverkochte basement van Dynamo in Eindhoven.

De avond wordt geopend door het Australische I Built The Sky. Deze instrumentale progressive metal band is bij het grote publiek misschien nog niet bekend maar heeft inmiddels al een aardige following weten op te bouwen door shows op o.a. Euroblast in Duitsland. Ook vandaag weet de band positief te verrassen. Het drietal knalt een krachtige muur van geluid de zaal in en geniet zichtbaar. Hoewel instrumentale bands je toch echt wel moeten liggen, is juist het enthousiasme van I Built The Sky aanstekelijk.

De band heeft helaas wat last van technische mankementjes, waardoor I Built The Sky mastermind / gitarist Rohan ‘Ro Han’ Stevenson een verhaal moet improviseren om de stilte op te vullen. Jammer, want hierdoor wordt het tempo uit de set gehaald. Op dit minpuntje na levert I Built The Sky hier vanavond in Eindhoven een prima show af.

Na een snelle change-over is het aan Heart Of A Coward om het publiek verder op te warmen voor Monuments, en dat doen ze uitstekend. Heart Of A Coward is dan ook al lang geen onbekende meer binnen het genre en de band weet goed hoe ze een sterke live set moeten leveren. De progressieve metalcore band knalt vanavond door een set heen, die gevuld is met tracks van o.a. het vorig jaar uitgekomen album The Disconnect zoals Drown In Ruin, Rituals en Collapse, maar ook ouder werk zoals Deadweight. Het geluid staat tijdens Heart Of A Coward niet helemaal goed, maar de brute, technische en melodische riffs klinken nog steeds sterk. Vooral zanger Kaan en bassist Vishal zoeken regelmatig het contact met het publiek op, wat zeer gewaardeerd wordt en extra energie aan het optreden geeft. Heart Of A Coward is dan ook zeker een goede support voor Monuments.

Zodra Monumentshet podium opkomt is het toch wel duidelijk dat dit de band is waar de meesten in de zaal voor gekomen zijn. Monuments heb ik inmiddels al meerdere malen live aan het werk gezien en de band zet altijd een vette show neer en ook vandaag valt het niet tegen. De zaal is inmiddels stampvol en het is er heel warm, wat ook de band zelf opmerkt (sweatiest show of the tour volgens Andy), maar stil staan bij Monuments is geen optie. Er wordt dan ook flink geheadbangd en genoten. Zoals eerder geschreven is drummer Mike weer terug bij de band na een lange afwezigheid. Het is dan ook tof om te zien dat hij weer achter de drums zit en vooral zichtbaar geniet. Ook nieuwe toevoeging Andy laat zien dat hij ook live een sterke en energieke frontman is. Vocaal is hij sterk, zowel op de oudere nummers als de nieuwe single, en vooral de zwaardere vocalen worden krachtig door hem gebracht. Het is nog wel gek dat Chris niet meer in de band zit, maar de twijfels over of Andy wel goed bij Monuments zou passen zijn na vanavond in ieder geval helemaal weg.

Er wordt een leuke afwisselende set gespeeld. Zo krijgen we naast het nieuwste Animus ook nummers uit de Gnosis era te horen als 97% Static en is The Amanuensis in de setlist vertegenwoordigd met nummers zoals Origin of Escape. Tracks van Phronesis mogen natuurlijk niet ontbreken, waarvan we o.a. A.W.O.L, Leviathan en Mirror Image te horen krijgen. Er wordt geëindigd met hoogtepuntje I, The Creator wat luidkeels door de fans in de zaal meegezongen wordt.

Het was zeker leuk om Monuments weer eens in zo een klein en intiem zaaltje te zien spelen en dat deze show zo goed als uitverkocht is, is dan ook dik verdiend. Hopelijk duurt het niet al te lang voordat we Monuments weer in Nederland te zien krijgen, want ook deze show smaakte weer naar meer!