Concertverslag | Evil Invaders, Dynamo

vrijdag 6 maart 2020, Dynamo (Eindhoven) | Foto's: Emily Parry | tekst: Jordi Rijnders

Tijdens deze langdurige regenachtige dagen was het tijd om flink op te warmen in de Dynamo in Eindhoven. Een potige avond met heavy gitaarmuziek verzorgd door een drietal bands.

De aftrap van de avond werd gegeven door Schizophrenia, de voormalige leden van Hämmerhead zijn er weer helemaal klaar voor om er samen het beste van te maken. Bij binnenkomst stond de zaal al goed gevuld en de biertap was al flink aan het werk gezet. We hoorden strakke trashmetal met flinke rauwe zang. De bezoekers waren zeer te spreken over een opener als deze.

Recht vanuit het zonnige Spanje komt de band angelus apatrida. Opgericht in 2000 toen ze meer gericht waren op powermetal zijn ze na een aantal jaren overgestapt op trashmetal. Ondertussen heeft de band zes albums uitgebracht en zijn ze de komende dagen samen op pad met de mannen van Evil Invaders. Al vrij snel ontstond er een grote moshpit in het midden van de zaal. Voor wie dit nog een onbekende band was, deed deze avond een mooie ontdekking: een band die het zeker nog goed zal doen bij het grotere publiek.

In amper een paar jaar tijd hebben de mannen van Evil Invaders het voor elkaar gekregen zich flink naar de top van de Europese speed- en trashmetal scene te spelen. Voornamelijk te danken aan hun sterke livereputatie die ze in hun thuisland België hadden opgebouwd. Het resultaat hiervan was dat ze gecontracteerd werden bij niemand minder dan Napalm Records waarna Europese en zelf Japanse tours volgde. Het publiek was nog lang niet moe van de moshpits eerder deze avond. Tijdens de show werden er weinig woorden vuilgemaakt aan tussentijdse praatjes. Zoals het hoort bij een avond als dit verwacht het publiek dat er gewoon ouderwetse herrie wordt gemaakt zonder flauwekul. De Invaders hebben nog niet zo lang geleden (2015) hun eerste volledige album uitgebracht, toch hebben ze al vele fans gemaakt. Ondanks dat het geluid niet geweldig was in de zaal, maakte ze er wel een gave energieke show van. De flinke lading rook en donkere sfeer liep hand in hand met de rauwe muziek. Deze band gaat als een speer, maar ze laten duidelijk zien dat ze er nog lang niet klaar mee zijn en alleen maar verder vechten naar de ultieme top.