Concertverslag | Bruit ≤ + ∆ SORA ∆, Magasin 4

Bruit means noise

Een paar dagen voor deze show lanceerde BRUIT ≤ een nummer op streamingservices. Niets speciaals zou je zeggen, maar ik daag je uit om hun muziek te vinden op Spotify en consoorten. Dat zou je enige tijd geleden niet gelukt zijn. Goed nieuws dus: sinds kort is het nummer Parasite (The Boycott Manifesto) ook daar te vinden. Een nummer dat hun doelstellingen kracht bijzet, een nummer dat gaat over de art terug bij de artiest te leggen, weg van de gedachte dat het een industrie van maken en verkopen is. Waarom vertel ik dit allemaal? Omdat het belangrijk is. En omdat de band uit Frankrijk afgelopen woensdag er hun optreden mee begon. Een prachtig uitgesponnen episch nummer dat alle ingrediënten heeft en verklaart waarom we zo van deze band houden.

Laat me eerst vertellen dat ik het voorprogramma Sora moest missen wegens een lange werkdag en bijgevolg te laat in Brussel om hen te kunnen zien.

BRUIT ≤ dus. Zowel collega's John en July en mezelf waren na Dunk!festival 2022 redelijk unaniem dat het optreden daar iets bijzonders was. Afgelopen november volgde voor mij dan persoonlijk de bevestiging tijdens hun optreden in Duinkerke. Bruit is misschien geen unicum pur sang, maar een uiterst creatieve en innemende band. Klassieke instrumenten vs post-metal gitaren vs een extreem goede ritmesectie. Voeg daar nog een resem prachtige visuals bij en je krijgt een band die een verhaal wil vertellen. Ik kan uren blijven doorgaan waarom deze band het zo goed doet bij mezelf (en vele anderen).

2 nummers uit hun eerste ep en 2 nummers uit het vorig jaar uitgekomen The Machine Is Burning and Now Everyone Knows It Could Happen Again. Een absoluut meesterwerk! En dan vooral het titelnummer dat nu al een hele tijd de afsluiter is van hun set. 12 minuten was ik weer weg van deze planeet en zat ik op asteroïde Bruit met bestemming krater. Een sucker punch van jewelste die me live telkens opnieuw weet omver te blazen.

De letterlijke vertaling van BRUIT ≤ is lawaai, maar hoe mooi kan lawaai zijn.

BRUIT ≤ betekent gewoon zaligheid.

woensdag 14 december, Magasin 4 (Brussel) | Tekst: Andy Decroos Foto's: Romain Ballez