Concertverslag | Ayreon - 01011001- Live Beneath The Waves - 013 Tilburg

© Kitty van de Waart Photography

Als Arjen Lucassen, de grote man achter Ayreon, iets doet, is het groot nieuws. Als hij optreedt in ‘zijn’ 013 in Tilburg, is het wereldnieuws. Niet figuurlijk, maar letterlijk! Een reeks optredens van Ayreon leidt tot uitverkochte hotels in Tilburg en omgeving, tot volgeboekte campings….het is een gekkenhuis! Vanuit de hele wereld reizen mensen naar Brabant om deze legende live aan het werk te zien.

En zo ook tijdens de vijf shows tellende reeks die op vrijdag 15, zaterdag 16 en zondag 17 september werd gespeeld. Vijf keer werd 013 eenvoudig uitverkocht en uit meer dan 60(!!!) landen kwamen mensen genieten van hetgeen Lucassen en de tientallen cast members van Ayreon neerzetten: 01011001 - LIVE BENEATH THE WAVES.

In zijn dankwoord aan het einde van het optreden, vertelt Lucassen dat-ie, toen hij jaren geleden eenmaal had besloten niet meer te zullen optreden, de werken die hij maakte voor Ayreon zo ingewikkeld kon maken als hij wilde. Het werd immers toch nooit live opgevoerd. Toen hij het echter op zijn heupen kreeg en dit album wel live wilde uitvoeren, vond hij gelukkig de juiste muzikanten om de sound neer te zetten die hij wilde. Het publiek is het met hem eens. Roerend. Enthousiast. Zonder uitzondering lovend. Tezamen met 26 zangers, zangeressen en musici heeft Lucassen een vijftal concerten gegeven die de aanwezigen voor altijd bij zullen blijven.

Vanaf het aanheffen van de eerste tonen van Age of Shadows – We Are Forever is het op het podium een komen en gaan van artiesten. Tom Englund, Daniel Gildelöw, Hansi Kursch, Brittney Slayes – die buitengewoon kundig de partijen zingt die origineel door Floor Jansen werden gezongen – komen het podium op, zingen hun deel en gaan weer af. Gitaristen Marcel Coenen en Timo Somers vormen, tezamen met bassist Johan van Stratum, min of meer de vaste elementen van het podium. Op de steigers aan de achterzijde van het podium bevinden zich drummer Ed Warby en toetsenist Joost van den Broek. Op de derde etage van de steigers zijn het Marcela Bovio, Irene Jansen en Jan Willem Ketelaers die alles van backing vocals voorzien.

Lucassen heeft voor deze uitvoering een blik aan internationale artiesten op weten te trommelen die zijn weerga niet kent. Anneke van Giersbergen komt veelvuldig voorbij en zingt, evenals Simone Simons, de sterren van de hemel. Maar ook de mannelijke stemmen van bijvoorbeeld Michael Mills en Damian Wilson, met John ‘JayCee’ Cuijpers als onmiskenbaar hoogtepunt, maken een onuitwisbare indruk op het publiek. Een publiek dat hen daarom ook telkenmale met applaus en gejuich onthaalt. Het dak gaat er echter af wanneer de meester himself bij Connect The Dots eindelijk zijn gezicht laat zien. Zichtbaar trots ondergaat hij het.

De live vertolking van 01011001 – Live Beneath the Waves is grootser en indrukwekkender dan de albumversie ooit had kunnen voorspellen. Dat geldt temeer omdat het geluid geniaal geregeld was. In realistisch surround-sound geniet het publiek van geluid dat van alle kanten lijkt te komen. De fluittonen en virtuoze klanken van Jeroen Goossens’ dwarsfluit komen van achter uit de zaal, de viool van Ben Mathot dringt ons linkeroor binnen, de cello van Jurriaan Westerveld ons rechteroor. Hoogtepunt echter is een gezamenlijk gitaarspel van Coenen en Somers dat van voor naar links gaat, vervolgens van achter lijkt te komen en dan weer van rechts. Overweldigend.

Dat woord typeert trouwens het gehele optreden: overweldigend! Zoals Lucassen zelf zegt: More Is More! En als Lucassen in zijn dankwoord niet ook gezegd had dat hij eigenlijk helemaal niet meer live wil spelen en zijn anti sociale persoonlijkheid zich er ook behoorlijk tegen verzet, zou je je met recht kunnen afvragen waarom we niet vaker van een dergelijk Ayreon-spektakel mogen genieten.

De prachtige foto's zijn gemaakt door Kitty van de Waart. Haar fotoverslag is al gepubliceerd en is hier te checken.