Concertverslag | Cyhra & Battle Beast, De Kreun (Kortrijk)

Zondag 1 december, De Kreun (Kortrijk)

Het lui varken in mij haat sport, maar metal hitjes lokken mij keer op keer uit mijn kot. Dat werd op deze avond nog maar eens bewezen. Niet alleen wordt de Kreun bloedheet, maar powermetal met synthesisers roepen een soort innerlijk seventies groovebeest op in mensen. Dit keer was het Battle Beast dat ettelijke calorieën hebben doen opgaan in rook. Kortrijk is een geweldige stad voor muziek dat niet alleen het beste metal festival van België host, maar waar ook uiterst memorabele concert gebeurtenissen plaatsvinden.

De opening act bestond uit de band Cyhra, een zweedse band met ex-leden van Amaranthe en In Flames. Waar de muziek tekort kwam in complexiteit, voldeed het in overvloed aan catchiness. De lyrics bezitten een duidelijke focus op het emotionele en de innerlijke psyche, wat op de aanwezige ballads extra duidelijk overgebracht werd. Deze band doet waarschijnlijk menig tienerhart sneller slaan. Ze openden met Letter To Myself, een nummer met een leuke flow die meteen de toon zette voor de rest van het optreden. De crash van de drummer stak misschien wel een meter boven de rest van de drum uit waardoor hij zijn arm moest strekken elke keer dat hij erop wou slaan. Het toffe eraan was dat die crash bijna klonk als een elektronisch effect, wat dan weer goed afgestemd was op hun algemene sound, dat vooral moderne melodic rock was. Er werd wat gezeverd tussen de nummers en je merkte dat de groepsdynamiek wel snor zat tussen deze gasten.

Veel bands nemen tegenwoordig ook een moment om te praten over de zwaardere zaken in het leven, zoals depressie en angststoornissen. Hoewel dit alleen maar te promoten valt, voelde dit hier wat geforceerd en slecht getimed aan. Grapje hier, grapje daar, DEPRESSIE. De huisvaders die vanaf de start al met een afkeurende blik stonden te loeren knepen plotseling nog harder in hun bekertje bier. Toch mag het gezegd worden dat deze muzikanten er echt wel iets van kunnen. Een aanrader voor fans van Eclipse en H.E.A.T.

Maar TOEN

was het tijd

voor Battle Beast.

Betoverd door zangeres Noora moet ik tot mijn spijt bekennen dat zij alle aandacht heeft gestolen. Zelfs als ze op de achtergrond stond te cheeren om haar gitaristen in de spotlight te zetten, was ze nog steeds een waar plezier om te aanschouwen. Die vrouw straalt zoveel zelfvertrouwen en charisma uit, en dan heb ik het nog niet eens over haar stem gehad. Wanneer ze de zanglijn 'SHE'S A BLACK NINJAAAA' uit haar lijf stuwt heb je het gevoel aangevallen geweest te zijn door een windstoot van 10 beaufort. Dit zijn het soort zaken waar woorden zoals 'adembenemend' voor zijn uitgevonden.

Temidden van de show lastten ze een disco break in met een rijdend drumpad karretje dat de heerlijkste jaren zeventig drumsounds bevatte. Een intermezzo dat de serieusheid van de show immens naar beneden bracht. Sloten alcohol werden binnen gekapt op dat kleine podium, en het is tot op dit moment nog altijd niet te bevatten hoe de gitaarsolo's zo consistent zijn gebleven.

Als encore speelden ze No More Hollywood Endings, wat een mooie flow bezit en wat evenwicht bracht tussen de brute kracht van de andere nummers. King for a Day mocht ook niet tekortschieten en is een perfect voorbeeld van hoe goed de symbiose tussen het synthesizers geluid en de gitaar distortion werkt. Als je hierop kon blijven stilstaan dan moet je wel letterlijk en figuurlijk van hout gemaakt zijn.

Een paar outfit wissels later was dit feest spijtig genoeg gedaan. Hoe graag we ook wouden geloven dat het zaterdagavond was, was het al zondag en dropen we met pijnlijke kuitspieren de kreun uit om verslagen maar voldaan ons zacht bed in te kruipen. Wie aanwezig was en nog niet genoeg had van Battle Beast zal blij zijn te vernemen dat ze nog eens naar België komen op 5 februari. Ze delen het podium met niemand minder dan goeie oude Hammerfall, wat niet anders kan zijn dan een sublieme avond. Vergeet jezelf niet te soigneren met wat krachtvoer voor aanvang, want bij deze powercombo het zal nodig zijn.

Setlist:

Unbroken

Familiar Hell