Concertverslag | Sleeping With Sirens, Kavka Zappa

dinsdag 12 november, Kavka Zappa (Antwerpen) | Foto's: Femke Valks (Effenaar)

Begin dit jaar mocht Sleeping With Sirens nog het voorprogramma van de Poppunkers Good Charlotte verzorgen. Het einde van het jaar nadert dus de jongens besloten nog eens terug te komen. Niet zomaar natuurlijk! In september kwam hun zesde studio album How It Feels To Be Lost uit. Dit album werd trouwens érg goed onthaald; het leunde een stuk meer aan bij hun oude, hardere stijl. Daarmee nam de band een andere weg na hun vorige album Gossip, wat een meer Pop sound had. Nou, ik ben er in elk geval klaar voor!

De Engelse metalcore band Shvpes beukt er meteen in. Ookal is het nog vroeg, het publiek volgt vlotjes. De groep brengt aanstekelijke en energieke muziek die de meesten wel weten te smaken. Zanger Griffin Dickinson (jawel, dé zoon van Iron Maiden strot Bruce) gaat op een bepaald zelfs moment met één voet op het drumstel staan en met zijn andere voet op het hoofd van de drummer. Het is duidelijk dat deze band heel wat in zijn mars heeft, iets wat overigens ook Graspop opviel want ze zijn volgende zomer op het metal festival opnieuw te zien.

Vorige maand nam Holding Absence nog afscheid van gitarist Chris Smitheram maar vanavond staan de jongens als tweede in het voorprogramma van Sleeping With Sirens. Hun eerste album kwam eerder dit jaar uit en de band uit Wales kan al op een hoop aanhang rekenen. Europa kreeg al een paar keer de eer om deze jongens te ontvangen en dat is iedereen zéker bijgebleven.

Als laatste opwarmer is het aan Palisades. Een band met al wat meer ervaring en maar liefst 4 albums op hun naam. De zaal lijkt iets minder enthousiast, hoewel er duidelijk een harde kern van fans aanwezig is. Met een cover van Linkin Park’s One Step Closer scoort de groep echter bij het hele publiek!

The moment of the evening: Sleeping With Sirens! Net zoals het album, start de set met Leave It All Behind. Tijdens deze eerste song bekomen nog enkele jonge meisjes van dé Kellin Quinn die voor hun neus staat. De show start redelijk rustig met een goed gevulde zaal die elk woordje zonder problemen mee zingt. Enkel bij de oudere Tally It Up, Settle The Score wordt het wat stiller. De klassiekers zoals Do It Now, Remember It Later en If You Can’t Hang kunnen natuurlijk niet ontbreken. Zanger Kellin roept een eerste keer op tot een moshpit maar helaas blijft deze uit. Na een tweede oproep komt er eindelijk wat beweging in het centrum van het publiek en ontstaat, jawel, een moshpit! Het lijkt erop alsof de harde kern zich ontpopt. Het duurt niet lang of Kellin gaat mee in de madness en zingt enkele lijntjes vanuit het publiek.

Een goede helft van de setlist bestaat uit liedjes van hun nieuwe album. Wat opvalt, is dat er bitter weinig (lees: één) liedjes van het voorgaande album Gossip worden gespeeld. Het lijkt erop dat zowel de fans als de band minder fan is van dit Pop album. Eén ding is zeker: Sleeping With Sirens mag trots zijn op hun nieuwe album.

Setlist Leave It All Behind

Never Enough

Tally It Up: Settle the Score