Concertverslag: Chelsea Wolfe, Lotto Arena

7 december 2018, Lotto Arena (Antwerpen)

A Perfect Circle staat ervoor gekend om hun openingsact zorgvuldig te kiezen, denk maar aan The Deftones in 2003.

In 2004 verbaasden ze vriend en vijand toen ze, allicht onder invloed van James Iha (ex-Smashing Pumpkins maar vooral ex-Hole bassiste), Auf der Maur meenamen naar Europe nog voor haar debuut album in de rekken lag. Na een lange hiatus komt APC nog eens naar Europa en deze keer is het de beurt aan Chelsea Wolfe om het publiek op te warmen.

Openen doet ze sterk met misschien wel het nummer dat voor haar doorbraak zorgde, Feral Love, gekend omdat het gebruikt werd in de trailers van Game of Thrones.

De gothic versie van PJ Harvey staat in het donker, het podium amper verlicht door een viertal lampen, nog duisterder dan wanneer ze zelf de headliner is. Ik moet zeggen, de lichtman die vlak naast me staat, is amper geïnteresseerd en zit allicht met zijn gedachten bij zijn werk voor A Perfect Circle. Chelsea sluit aan met 2 nummers van het nieuwe album Spun. Het klinkt onwaarschijnlijk mooi en haar stem klinkt goddelijk, zij het dat de klank echter niet tot zijn recht komt in de arena en ook veel te stil staat. Spijtig eigenlijk, want je krijgt nooit het gevoel dat ze de zaal gaat inpakken en de applausjes zijn eerder beleefd. Na opnieuw twee oudere nummers is het tijd voor een tweede klassieker, Carrion Flowers, bekend van de trailers voor “Fear the Waking Dead”. 16 Psyche is allicht het beste nummer van Spun en voor het eerst lijkt er meer energie van het podium te stralen, de lichtman steekt ook even een tandje bij en vindt nog paar extra werkende lampjes, zelf één met een klein motiefje. Na Survive, gekend van alweer een trailer, deze keer van de film Live By Night (van Ben Affleck en met Leonardo DiCaprio), eindigt ze zonder gitaar en op de grond kronkelend met Scrape.

We onthouden de prachtige stem, het stevige drumwerk en vooral de grote man achter Chelsea, Ben Chisholm die over het podium dwarrelde en voor het meeste spektakel zorgt. Maar zoals Melissa Auf der Maur destijds de hele zaal plat spelen, dat gebeurt dan weer net niet, toch een gemiste kans voor Chelsea Wolfe. Het was allemaal nets iets te ingetogen en sober. Ik denk niet dat ze deze avond veel nieuwe fans gewonnen heeft, en dat moet toch net de bedoeling zijn als je voor zo’n grote act kan openen. Toch ook even aanstippen dat de mensen rond APC erg respectloos de CD en plaat van Chelsea verkopen in hun merch standje, getuige de bordjes “CD Support Act” en “Vinyl Support Act”. (verslag: Sven Togni)

Feral Love

Spun

Vex