Concertverslag | Wolves In The Throne Room, Botanique (Rotonde)

maandag 03 februari 2020, Botanique (Brussel) | Foto's: www, Tekst: Goedele Godfroid

Kludde

Wie uit de Vlaamse Denderstreek origineert kan dat doorgaans moeilijk verbergen, wat ook duidelijk het geval is bij Kludde. Met een bassist genaamd Basstaerd en een Vellekläsjer achter de drumvellen sleepten ze met onmiskenbaar veel trots de Vlaemsche metal-spirit helemaal tot in de Rotonde-zaal van Le Botanique in Brussel. Een prachtige, volstrekt cilindervormige zaal die met z'n intieme opstelling het perfecte decor voor de avond vormde.

Het is natuurlijk niet omdat gitaristen Snoodaert en Cerulean minder voordehand liggende woordgrapjes belichamen dat zij voor hun companen moeten onderdoen. Een vocale prestatie die, met de ogen gesloten, deed denken aan een kennel hondsdolle jachthonden en lead-gitaar die geen seconde aan intensiteit mindert klikken mooi vast in de funderingen van bassgereutel en complexe drumpartijen.

Hoewel de overgangen van en naar de drum-fills af en toe een tikkeltje strakker konden bracht Kludde een zware sound en boeiende, agressieve nummers die een vlotte wisselwerking tussen atmosfeer en gemakkelijk verteerbare grooves garandeerden. Wegzakkend in de kwelm en met de meurende pest-walmen uit de Denderrivier in de neusgaten stond een aardig gevulde Botanique aangenaam warm te draaien voor Wolves in the Throne Room.

Wolves In The Throne Room

De laatste keer ik ze zag waren ze op tournee samen met Behemoth en At The Gates. Aangezien ze toen minder dan 30 minuten podiumtijd hadden gekregen bleef ik achter met dat nijdige ik-wil-meer gevoel. De atmosferische Black Metal band uit Amerika speelde ditmaal een headliner show met meer dan een uur aan donkere riffs en blast beats.

Binnen het spectrum van Atmospheric Black Metal lijkt er op het eerste zicht niet veel te doen. Toch halen ze er zoveel mogelijk uit met o.a. tragere, akoestische stukken af te wisselen met intensere stukken in een mooi organisch geheel. De typische WITTR sound die heel serieus en zwaarwichtig is, wordt prachtig weergegeven doorheen de nummerkeuzes. De twee vocalist/gitaristen vullen elkaar mooi aan met hun eigen growls en klanken.

Wanneer de zaal helemaal warmgedraaid is en de front-rowers een spierverrekking in hun nek geheadbanged hebben, steken de mannen van WITTR nog eens hun flessen wijn hoog in de lucht als finale groet van een geslaagd optreden. Ditmaal werd er geen SATAN geroepen, maar werd er naar traditie een bundel salie in brand gestoken (-de band heeft blijkbaar nogal een reputatie om per ongeluk dingen in de fik te steken tijdens tournees).

Hun afsluiter heeft niet alleen de langste titel - I Will Lay Down My Bones Among the Rocks and Roots - maar duurt ook nog eens een volle 20 minuten lang en is een mooie alomvattende track dat deze mysterieuze band samenvat.

Setlist:

Born From the Serpent's Eye

Wanderer Above the Sea of Fog