• Femke Valks

Corona & de muziekwereld - Mike Borghs

Een maand nadat deze coronacrisis is gestart, begon ik mij af te vragen hoe men daar in de muziekwereld mee omgaat en hoe dit hun werk beïnvloedt. Naar aanleiding van deze vraag heb ik 6 korte interviews gedaan met verschillende mensen in de muziekwereld. In de eerste helft van juni ben ik begonnen met deze interviews.


Mijn 3e interview was met Mike Borghs. In januari 2013 richtte Mike Mad Addiction Bookings op. Dat was toen nog uitsluitend een boekingskantoor waarmee hij Europese tours boekte voor artiesten vanuit heel Europa. Uiteindelijk is hij via zijn studie ook het management erbij gaan nemen en voegde er tot slot nog een label bij.


Welke impact heeft deze coronacrisis op jou en je werk? ‘Ik denk wel dat iedereen hier de impact van inziet, of je nu in de zorg werkt, in de muziekindustrie of in de supermarkt. Nergens wordt het er leuker op. Het probleem bij ons is dat wij tot september stilliggen. Concerten komen weer langzaam op gang voor een beperkt aantal bezoekers. Artiesten worden minder betaald, want er komt minder geld binnen bij een poppodium. Daar houdt een manager of booker dus ook minder aan over. Het is allemaal behappen en afwachten. Kijk, er wordt nog wel muziek uitgebracht natuurlijk, daardoor heb je wel nog gewoon je streaming etc. Ik denk dat de struggle vooral zit in de lange termijn, o.a. doordat alle festivals nu gecanceld zijn. Festivals zijn een goede manier om geld te verdienen. Een artiest krijgt gemiddeld meer op een festival dan op een concert, omdat festivals vaak meer te besteden hebben. Op die inkomsten kunnen we nu voor de rest van het jaar niet meer rekenen. Ik merk dat veel artiesten meegaan naar de line-up van volgend jaar. Dat betekent dat het geld dat je nu zou verdienen, verschuift naar volgend jaar. Het gaat dus niet om extra inkomsten, want ik kan mijn acts niet aanbieden op die festivals omdat ze al volgeboekt zijn met artiesten die er dit jaar zouden spelen. Dus op de lange termijn … Kijk, we hebben dadelijk 2021 en dus hopelijk zo snel mogelijk ons inkomen terug. We zijn hoe dan ook een compleet jaar aan inkomsten kwijt. Ik verwacht trouwens dat de meeste festivals en grote concerten niet zullen plaatsvinden zolang er geen vaccin is. Je kunt nu eenmaal heel moeilijk die 1,5 meter garanderen bij festivals en concerten. Zolang dat nog de regel is, valt daar niet omheen te gaan. Het kan dus nog even duren. Ik vind 1 september al heel ambitieus. We zitten er nog lang in en het probleem is vooral dat je niet weet wat je te wachten staat. Het is zoeken naar een creatieve manier om geld te verdienen en promotie te maken voor je artiesten. Maar je standaardinkomen valt compleet weg voor mij als manager en booker, net als voor mijn artiesten.’


Heb jij nog andere manieren bedacht om toch nog iets te doen met je artiesten? ‘Weinig. De boekingen voor de artiesten die ik beheer gaan door, maar op een later moment. Ik heb mijn vingers er niet meer aan verbrand om artiesten te verplaatsen naar later dit jaar. Ik heb gezegd dat we vanaf 2021 weer starten. Ik wil namelijk niet nog een keer wil cancelen, mocht dat nodig zijn. Ik denk dat we in 2021 al weer een heel eind verder zullen zijn. Ook omdat er nog zoveel onduidelijkheid was; je moet je artiesten duidelijkheid geven. Daarom heb ik besloten om de shows en tours naar 2021 verplaatsen. Dat geeft toch een houvast in een tijd waar we nog helemaal niks weten. Verder heb ik de artiesten die ik manage vooral de studio ingestuurd. Nou ja, niet per se de studio want dat mocht ook niet. Maar schrijven, nieuwe muziek maken, opnemen waar mogelijk. Je hebt veel dingen voorbijzien komen zoals livestreams, maar mijn artiesten zijn niet op het level dat dat interessant genoeg is. Een paar van mijn artiesten hebben wel meegedaan aan een streamingfestival opgezet door poppodia en verschillende media. 3voor12 doet dat bijvoorbeeld met lokale artiesten. Daar doen mijn artiesten wel aan mee, maar zelf opzetten niet. Er zijn zoveel livestreams … ik denk niet dat mensen daarop zitten op te wachten. Mensen kwamen er ook vrij snel achter dat livestreams niet de vibe geven die je hebt bij een concert of festival en vinden het daarom minder interessant. Dat is althans hoe ik het zelf ervaar. En ik heb er genoeg gezien de afgelopen maanden. Dus ja, ik heb ze vooral aan het werk gezet om te schrijven. We zijn druk bezig geweest met hoe gaan we dit dadelijk allemaal aanpakken als er wel weer dingen mogen, dus vooral de toekomstplannen voorbereiden. Maar echt andere manieren zijn er niet. We kunnen helaas niets anders dan gewoon afwachten en natuurlijk inspelen op wat wel mag. Terrasjes mogen bijvoorbeeld weer dus je zou er een singer-songwriter bij kunnen zetten. Een aantal muziekcafés zijn weer open voor een bepaald aantal gasten. Die zetten daar dan ook uitsluitend singer-songwriters neer. Dat zijn dingetjes die kunnen, maar aan de andere kant zijn er relatief weinig muziekcafés die dat doen. Er is een gigantisch aanbod, want iedereen zit thuis en wil eigenlijk weer dat podium op. Het is heel lastig maar er worden mogelijkheden bedacht door poppodiums en festivals. Dus het is gewoon zorgen dat je daar als manager/booker op tijd bij bent om te kijken of ik mijn artiesten daarmee kan helpen. Zo niet, dan is het toch nog even wat lager afwachten.


Denk jij dat uiteindelijk alles weer gaat zijn hoe het was voor deze coronacrisis of denk je dat er grote veranderingen op til zijn op korte en lange termijn?

‘Ik heb geen verstand van virussen, ik denk dat dat ook een kwestie is voor wetenschappers en de politiek etc. Als het zo is dat we de komende jaren 1,5 meter afstand moeten houden in verband met besmettingsgevaar, dan moeten we daar maar op inspelen. Ik heb het gevoel dat we er in ieder geval als land op vooruitgaan. Minder doden, minder mensen in het ziekenhuis. Dus ik heb ook hoop dat het virus uiteindelijk een keer zal uitsterven. Vooral nu iedereen met klachten zich kan laten testen, is het allemaal wat makkelijker geworden. Toch valt het niet te voorspellen. Ik zei eerder ook dat ik denk dat festivals en concerten pas doorgaan als er een vaccin is. Maar misschien is er al lang besloten vóór september dat, als alles goed evolueert en de voetbalstadions weer opengaan, dat ook het geval zal zijn voor de poppodia. Dat zou mooi meegenomen zijn.

Verwacht ik dat? Nee, ik verwacht dat zolang er nog steeds doden vallen, we met z'n allen voorzichtig moeten zijn.’



Is er nog iets wat je wil meegeven aan de mensen?

‘Hou je aan de maatregelen. Hou je zoveel mogelijk aan de 1,5 meter. Natuurlijk zijn er momenten dat het niet kan, maar dat betekent niet dat we in het algemeen niet gewoon heel erg voorzichtig moeten zijn. En was je handen, weinig mensen deden dat voor de coronacrisis. Ik was mijn handen 35 keer op een dag en heb geen kapotte handen, want ik was dit al gewoon. Als je toch op zoek gaat naar manieren om geld te verdienen in deze tijd, als professional zijnde of in de muziekindustrie, probeer dan vooral niet om het wiel opnieuw uit te vinden. Ga kijken naar wat andere partijen doen. Creativiteit is altijd welkom; er zijn een aantal voorbeelden die goed gelukt zijn. Probeer dat eerst uit voordat je je aan allemaal gekke, dure andere dingen waagt.’



Facebook

Website Instagram

Disclaimer Dit interview vond plaats op 10 juni 2020. De informatie die we nu hebben, hadden we toen nog niet en sommige dingen kunnen dus achterhaald zijn.



#RAWreports #interviews #covid19 #corona #coronaenmuziekwereld #femkevalks #Mikeborghs #Jaspermook #Thespvrk #Madaddictionbookings