Concertverslag | VLTIMAS - Metropool

© 67fotografie

Ik heb hier al vaker de loftrompet gestoken over Vltimas, een death metalband die rond 2015 is samengesteld uit een aantal muzikanten die hun sporen in de scene allang hadden verdiend. Als je gitarist Rune Eriksen, beter bekend als Blasphemer van Mayhem, in één kamer zet met drummer Flo Mourier van Cryptopcy en zanger David Vincent van Morbid Angel dan heb  je al wel héél erg veel metal-ervaring bij elkaar. Voeg daar dan nog eens de Nederlandse bassist Ype TVS (die we kennen van Dodecahedron) en gitarist João Duarte (Corpus Cristii) aan toe en je hebt een band waar je gewoonweg naartoe MOET als ze in Nederland spelen. Aldus reisde ik af naar Enschede, afgelopen zaterdag.

Kjeld

Het voorprogramma wordt verzorgd door de Friese black metalband Kjeld. Nu zijn de teksten in black metal over het algemeen sowieso al niet heel erg goed verstaanbaar, maar als er dan ook nog eens gezongen wordt in een taal die door slechts een handjevol mensen wordt begrepen, loopt de band in kwestie de kans dat ze hun publiek helemaal kwijt raken.

© 67fotografie

Of dát vanavond ook het geval is, zal in het midden blijven. Feit is wel dat de reacties uit het publiek niet getuigen van veel enthousiasme. Aan de energie die van het podium afkomt, zal het niet liggen. Niet alleen zanger Asega – een reus van een vent, trouwens – doet erg zijn best, ook zijn kompanen doen wat ze kunnen. De vonk slaat echter niet over. Bekendere nummers van Kjeld als Betsjoend of Ôfstân maken dat helaas niet anders. De lauwe reactie van het Enschedese publiek heeft wél zijn weerslag op Asega. Hij lijkt geïrriteerd als hij het podium verlaat, zich net op tijd bedenkt dat het ook wel netjes is om ’t publiek alsnog te “bedanken” om vervolgens de microfoon met standaard en al om te gooien en te laten liggen.

© 67fotografie

Vltimas

Nadat het kleine podium van Metropool verbouwd is, is het tijd voor de headliner van vanavond en aan het publiek is direct te merken dat ze hier wél zin in hebben, dat dit de act is waarvoor ze zijn gekomen

Vltimas heeft acht dagen geleden een tweede album uitgebracht: EPIC. Vanavond wordt de releasetour van dat album hier in Enschede afgetrapt. Nadat de komst van de mannen is aangekondigd door Trashed van Black Sabbath start het optreden in dezelfde volgorde als het album: Volens Discordant en EPIC. Wat zowel bij dit nummer opvalt, maar meer nog bij Miserere, Invictus en Scorcher, de drie singles die al enige tijd uit zijn, is dat de echte fans het al zeker flink kunnen meeschreeuwen.

© 67fotografie

EPIC wordt – op Spoils of War na, helaas – in z’n geheel ten gehore gebracht vanavond, afgewisseld met vette nummers van Something Wicked Marches In, het debuutalbum dat in 2019 uit kwam. De titelsong doet het erg goed in de toegift, evenals Everlasting. Ook Praevalidus gaat erin als koek en op “the lovesong about the most beautiful en most evil woman I’ve ever known,” Monolilith gaat het publiek ook aardig mee. Het duurt echter tot Diabolus Est Sanguis, richting het einde van de set, tot de eerste moshpit een feit is.

De theatrale David Vincent is goed bij stem, hoewel je je kunt afvragen of hij uithalen als in Mephisto Manifesto al zo vroeg in de set moet doen in plaats van later, als zijn stem meer is opgewarmd. Zijn showmanship maakt iedere eventuele gevallen steek volledig goed. Eriksen loopt niet over van de interactie met het publiek, maar is op geen enkel moment op een verkeerde of valse noot te betrappen. Vakman pur sang. Zo ook Flo Mounier die er een tempo op na houdt waar je koud van wordt. De twee meest recente aanwinsten van Vltimas hebben hun plek heel goed weten te veroveren en maken de band echt compleet.

© 67fotografie

Deze albumtour leidt de mannen slechts voor zes optredens naar vier landen, maar de nieuwste gigs in Nederland en België staan alweer op het programma: 20 juni komen ze – als voorprogramma voor Abbath – naar Utrecht en een dag later staan ze op Graspop.

Tekst: Bertus Elings | Foto's: 67fotografie