Concertverslag | Tokio Hotel + Casey Baer - Ancienne Belgique

Remember Tokio Hotel? De Duitse emo groep met hun monsterhit Monsoon? Ik herinner me nog hoe mijn kamer vol met posters hing van deze jongens. T-shirts, cd's, armbandjes, posters, ... noem het maar op. Mijn kamer lag en stond er vol van. Jawel, ik was geobsedeerd door de vier jongens van Tokio Hotel toen ik 12/13 jaar was. Helaas zag ik ze nooit eerder aan het werk, maar daar kwam afgelopen dinsdag ein-de-lijk verandering in. Hun Beyond the World tour hield halt in Brussel en daar moésten we natuurlijk bij zijn.

Casey Baer

Om het publiek op te warmen namen de Duitsers de Amerikaanse act Casey Baer mee. De 22-jarige werd bekend door het posten van covers, maar ging ook al snel aan de slag met eigen songs.

Het werd al snel duidelijk wat haar grootste inspiratiebron voor haar nummers is: stukgelopen relaties. Van arrogante vriendjes (Arrogant) en post traumatic ex disorder (ptxd) tot een simpele Stupid Boy; Casey heeft duidelijk al wat trouble in paradise ervaren. Samen met haar gitarist, een krachtige stem en een glimlach op haar gezicht entertainde ze een half uur lang het publiek. Hoewel ze haar uiterste best deed om iedereen wat mee te krijgen, was er helaas niet al te veel beweging in de zaal. Er was vooral heel wat geroezemoes onder de aanwezigen, wat natuurlijk altijd een jammere zaak is. Het hield Casey niet tegen om toch het beste van zichzelf te geven liedje na liedje.

Na de show ging ze ook even de eerste rij af om een praatje te slaan met het publiek en enkele selfies te nemen. Ik vermoed dat ze wel een goede indruk achterliet en toch enkele nieuwe fans overhoudt aan haar passage in Brussel.

1. Late to the Party

2. 17 Again

3. Arrogant

4. Ptxd

5. Never Have I Ever

6. Anti-trust

7. R.I.P.

8. Stupid Boy

Tokio Hotel

Dé hype van vroeger staat er nog steeds. Hoewel de Ancienne Belgique op 2 mei allesbehalve uitverkocht was, was er toch een trouw publiek aanwezig bij de show van Tokio Hotel. Ik ga naar veel shows en het viel me toch wel op dat de gemiddelde leeftijd van het publiek bij dit optreden iets hoger ligt dan ik normaal gewend ben. Helemaal geweldig al die old school fans samen te zien!

Om de spanning er even in te houden hangt er nog een zwart doek voor het podium, waardoor het publiek hélemaal uit hun dak gaat bij de eerste muzikale noten. Als de band dan eindelijk zichtbaar is, kan het feestje pas echt beginnen. Tokio Hotel vliegt er meteen in met White Lies en Automatic en heeft er duidelijk evenveel zin in als het publiek.

Het is fijn om Tokio Hotel nog steeds met zoveel plezier op het podium te zien staan. Het is niet veel bands gegeven om nog met de originele line up te werken na 20 jaar. Zeker niet als je weet dat deze jongens begonnen toen ze zich nog in hun prille tienerjaren bevonden. Zanger Bill Kaulitz ziet er dan wel helemaal anders uit, zijn uitstraling blijft even geweldig. Broer en gitarist Tom Kaulitz blijft zijn beste sidekick en ook bassist Georg Listing staat met volle overtuiging op het podium. Het was even zoeken naar drummer Gustav Schäfer, maar die zat dus verstopt in het decor, waardoor we niet veel van hem te zien kregen.

Na wat recente muziek duikt Tokio Hotel even het verleden in en spelen ze World Behind My Wall, wat enorm goed wordt ontvangen bij het publiek. Een nog oudere song, Schwarz, volgt kort nadien en is ook meteen de eerste van vier Duitstalige liedjes die worden gespeeld. Met heel veel liefde kreeg ook Spring nicht een plaatsje op de setlist.

Het verbaasde me oprecht hoe goed Tokio Hotel live klinkt. Een positieve vibe, een groep die zich comfortabel voelt op het podium, en een muzikaal sterke performance zorgen voor een onvergetelijke avond in de AB. Na Chateau neemt de groep afscheid van het publiek, om dan (suprise, surprise) terug te komen voor de encore. Na Fahr mit mir (4x4) is het tijd voor hun allergrootste hit: Durch den Monsun. Het volledige publiek brult luidkeels deze Duitse klassieker mee, net zoals ze dat al de hele avond deden. Je zou verwachten dat dit de afsluiter van de avond werd, maar Bill liet weten dat ze graag afsloten met een liedje van hun nieuwste album. Met het rustige Runaway werd deze geslaagde avond dan ook beëindigd.

1. White lies

2. Automatic

3. The Heart Get No Sleep