Concertverslag | Tenacious D + Wynchester, Ziggo Dome

23 februari 2020, Ziggo Dome (Amsterdam) | Foto's: Emily Parry, Tekst: Jordi Rijnders

Een mooie avond voor zowel film als rock liefhebbers. Voor vele (waaronder mijzelf) die zijn opgegroeid met de film School of Rock was dit een extra speciale avond. Filmliefhebbers zullen hem de laatste jaren ook gezien hebben in de nieuwe films van Jumanji. De band met als main focus Jack Black zou er alles aan doen om de fans te geven waar ze voor gekomen zijn. Een knallende rock show in combinatie met de humor waar de band om bekend staat.

De eerste band Wynchester is voor de echte fans geen onbekende. De band is opgericht in 2012 door zanger Mike Bray (ook wel bekend van de Kyle Gass Band) en gitarist John Konesky (gitarist bij Tenacious D). De band die zichzelf de Caesar Salad voor de lasagne noemen voor deze avond speelde een half uur lang lekkere country nummers. Hoewel ze in 2012 begonnen waren met covers schakelden ze al snel over naar hun eigen werk. Met hun harmonieuze samenzang en snelle solo`s was dit een erg goed begin van deze avond in volgens hun de grootste coffeeshop van Amsterdam.

In 2018 heeft Tenacious D hun laatste album Post-Apocalypto uitgebracht en vanavond gaan ze deze in zijn geheel ten gehore brengen. Dit gedeelte van de show bestond uit film afgewisseld met de nummers uit het album. De hele film werd afgebeeld op een groot doek voor het podium, zodra het tijd was voor de band ging de projector uit waardoor de band zichtbaar werd. De film is door Jack Black zelf getekend en bedacht, dit geeft het een extra lading humor aangezien zijn tekenkunsten zijn te vergelijken met die van een 6-jarige. Met zelfbedachte monsters bestaand uit penissen en vagina`s past dit helemaal in de stijl van de band, hierdoor ligt het publiek meerdere keren helemaal plat van het lachen. Het tweede deel van de show was de greatest hits. Deze begonnen ze met Rize of the Fenix van het gelijknamige album uit 2012. Dat je met kinderspeelgoed ook goed muziek kan maken laten ze zien doormiddel van de Sax-a-Boom, het plastic instrument wat lijkt op een saxofoon waar een elektronisch geluid uit komt. Deze word bespeeld door Jack waardoor Kyle Gass tijd heeft om zijn dansmoves te laten zien. Tijdens Master Exploder lijkt het even mis te gaan als het geluid blijft hangen waardoor ze ontmaskert werden, uiteraard was dit allemaal onderdeel van de show. Na de ode van The Metal kwam hèt moment voor alle aanwezigen: de grootste hit Tribute werd door de gehele Ziggo Dome zo luid als mogelijk meegezongen. Na een flinke introductieronde van zowel de band als de licht/geluid mensen, roadies en de managers verlieten ze het podium. Al snel keerden de rondbuikige bebaarde mannen terug op het podium, met verassend genoeg de covers Lose Yourself van Eminem en Sunshine of Your Love van Cream. De set werd afgesloten met Fuck Her Gently. Al bij al was dit een erg mooie avond. Met een intergale uitvoering van hun meest recente album - in zowel beeld als geluid - àls de oude hits én veel humor. Een avond waar velen erg lang op gewacht hadden.

· Post-Apocalypto Theme

· Film: “Chapter 1 - Hope”

1. Hope