Concertverslag | PVRIS + Joywave, Trix

zondag 23 februari 2020, Trix (Antwerpen) | Foto's: Femke Valks, Tekst: Maui Vindevogel

Het komt niet vaak meer voor dat ik een band voor het eerst ga zien, maar afgelopen zondag kwam het toch nog eens voor! Niemand minder dan PVRIS stond op zondag 23 februari in de Trix Club in Antwerpen. Tegen mijn verwachtingen in was het concert niet volledig uitverkocht. Ik ging er met volle goesting heen, want ik zou éindelijk PVRIS eens aan het werk zien, maar de avond nam een compleet andere wending dan verwacht!

Joywave mocht het publiek opwarmen. Ze vlogen er meteen in en het werd al snel duidelijk dat de Amerikaanse indie groep aanstekelijke dance muziek zou brengen. Het meest opvallende was dat de heel bende in strak wit hemd en witte broek op het podium stond. Of zoals zangeres Lynn Gunn van PVRIS het zei: hun spacesuits. Dit gezegd zijnde wil ik iedereen die dit leest, aanraden Joywave op te zoeken. De combinatie van een leuke, humoristische persoonlijkheid en muziek die zeer goed zat, deed deze band stralen op het podium. Helaas hadden de jongens te kampen met technische problemen naar het einde toe van hun set, waardoor deze werd ingekort. Voor een eerste keer in België hebben ze zich wel dubbel en dik bewezen! Na dit onverwacht fantastische voorprogramma, keek ik er nog meer naar uit om PVRIS te zien. Het publiek was zeker enthousiast toen het langverwachte hoofdprogramma zijn intrede maakte op het podium. Helaas kon ik tijdens de set niet meer datzelfde enthousiasme terugvinden. Hoewel er een harde kern was van fans die elk woord meeschreeuwden, leken velen toch amper iets van PVRIS te denken. Zangeres Lynn Gunn kon niet altijd haar toon houden waardoor af en toe enkele valse noten door de Trix weergalmden. Dit werd deels goedgemaakt door haar zachtaardige persoonlijkheid, geef ik eerlijk toe. Op een gegeven moment haalde ze aan dat ze nogal veel GSM’s in het publiek zag. Ze vroeg dan ook aan het publiek om deze gedurende één liedje op te bergen. Vervolgens werd het liedje Holy gebracht en telkens iemand zijn/haar smartphone bovenhaalde, veranderde Lynn een woord in ‘phone’. Buiten één iemand die perse zijn GSM moest opsteken gedurende het hele liedje, was het een fijn moment. Helaas werden de toestellen massaal weer bovengehaald tijdens de volgende song. Laat dit een oproep zijn naar iedereen: geniet van het concert en laat die smartphone in je broekzak zitten. Je zal zoveel meer van het concert genieten en niet de helft door een schermpje ‘beleven’. Het concert werd afgesloten met hun hit single Death of Me en hét liedje waarmee ze bekendheid verworven: My House. Uiteraard ging iedereen helemaal los tijdens deze laatste.

Conclusie: Tegen mijn verwachtingen in genoot ik uiteindelijk meer van Joywave dan van PVRIS zelf. Beide bands waren wel zeker de moeite om te zien en ik hoop dat we Joywave snel weer terug mogen verwelkomen in Europa!

Setlist Joywave

Somebody New

Blastoffff