Concertverslag | Phantom Bay + Wrong Man - Farrm

Voor ge deze mening te serieus gaat nemen; dit was een last-minute beslissing. Ik vind zo van die "kleine" bands ontdekken tijdens gratis (wow) optredens super gezellig maar ik wist niet wat ik hiervan moest verwachten dus. Tot ik een verhaal op sociale media plaatste en een nummer van Phantom Bay daarbij plaatste en ik hoorde de screams. Ik dacht, "Oei, dit gaat erop of eronder zijn".

Een muur van geluid, de belangrijkste notitie bij Phantom Bay. Emo rock zoals ze het bij Farrm graag hebben. Deze band uit Duitsland leek wel een beetje nerveus te zijn voor hun eerste keer in België te spelen en dat was te horen aan enkele schoonheidsfoutjes. De vocals waren screamo (zeg ik da zo?) van begin tot einde, iets wat deze meid nog steeds niet altijd even goed verteert. Het paste dan weer goed met wat ze brachten en ik denk dat highschool-ik dit een leuke band zou vinden. Waarschijnlijk zou er wel een nummer ergens op mijn Nano te vinden zijn geweest. Phantom Bay kan ik best vergelijken met de Schotse band Spoke Too Soon en voor de liefhebbers van die classic emo, is dit bandje het ontdekken waard (die tweede ook trouwens).

Ze hebben nog niet zo lang geleden een album uitgebracht genaamd Underground waarvan ze enkele nummers speelden en het was voornamelijk bij dit stuk dat ik mij de bedenking maakte dat dit een goeie band was geweest om 's morgens te luisteren tijdens mijn ochtendwandeling naar school. Mega lastig, want fuck dit allemaal. It's a mood!

Wrong Man was aan tweede aan zet om de stembanden volledig naar de kloten te razen. Al zal de frontman van deze voornamelijk Gentse band wel weten hoe hij dit doet want tijdens iets of wat melodische stukken raakte hij enkele snaren. Deze band scoorde op vlakken zoals diepe drums, fijnere metal-invloeden en oldschool gitaarsolo's. Hun sound leek volwassener tegeover de eerste band, meer emotie, meer gelaagd, ingewikkelder. De band die ik dus zou luisteren tijdens het treinen richting unief en nu ook een plaats verdient in mijn tediously curated afspeellijst "BOOS", om in thema te blijven.

Ze brachten een nummer genaamd Lights Out en dat was hòt, jongens! Ook het nummer Wait vond ik méga goed! Beide trouwens te vinden op hun laatste EP genaamd Big Plans. Enkel vier nummers, dus niet zo heel lang, dus te doen en een mega vette vibe. Wat ook écht prachtig was, was de tribute aan Luc Devos met een cover van het nummer Het Moet Af Zijn Tegen Morgen. Gewoon, wauw... Ook te vinden op Spotify trouwens, waar ze wat live opnames hebben gedropt. Hier komt die schorre stem van de zanger tot recht, ik ben zeker dat Luc fier zou zijn. Dikke zet. Wij allemaal blij. Vies goeie band!

Conclusie: het was er boenk op. Het is ook super zot dat dit een gratis optreden was. Een enorme dikke shout-out naar de organisatie van Farrm dus! Legends zijn het. Ook die gitarist van Wrong Man, wat een ontdekking. Lang leve last-minute beslissingen :-)

vrijdag 1 maart 2024, Farrm Hasselt | Tekst: Sinitta Leunen, Foto's: Yvo Zels