Concertverslag | La Dispute, Botanique

Wildfire, het tweede album van de Amerikaanse groep La Dispute, kwam uit in 2011. Om dit te vieren, werd een speciale Wildfire tour gepland. Helaas gooide tante Corona ook hier roet in het eten en werd de tour uitgesteld. Gelukkig konden we afgelopen week éindelijk de 10e (of intussen 12e) verjaardag van het geweldige album vieren tijdens een uitverkochte show in de Botanique. De show vond plaats als onderdeel van Les Nuits Botanique. Tijdens deze periode vinden er dagelijks concerten plaats in de zalen én de botanische tuin van de Botanique. Plezier gegarandeerd!

Oceanator

De eerste act van de avond was Oceanator, ofwel Elise Okusami. Samen met haar gitaar trotseerde ze in haar eentje het podium. In een geweldig leuke overall gevuld met zonnebloemen (en bijhorende zonnebloemen-schoenen) speelde ze enkele eigen nummers alsook een cover van Elliott Smith. Helaas was het een optreden dat me niet zal bijblijven. Er was niet veel memorabel aan de show, en hoewel de New Yorkse Okusami heel dankbaar overkwam en zeker niet slecht zong, kon haar set toch niet overtuigen. De luide applausjes die ze kreeg waren dan ook vooral daaraan te danken.

Pool Kids

Gelukkig was er al iets meer enthousiasme (en publiek) in de zaal te bespeuren voor Pool Kids. Het jonge vierkoppige geweld vloog er meteen met volle goesting in en kreeg het publiek vlotjes met zich mee. Hier en daar bevonden zich duidelijk enkele fans die bekend waren met het werk van de band. Hun songs bevatten vooral veel power en hebben een zekere energie waarbij je niet anders kan dan meebewegen.

Uiteindelijk waagde zangeres Christine Goodwyne zich even tussen de fans en brak er een kleine moshpit uit die vervolgens ook aanhield zonder haar inmenging. Als ik me niet vergis, is het de eerste keer dat Pool Kids in Europa tourde. Ze lieten zeker en vast een goede indruk achter. En ik ben ervan overtuigd dat deze jonge bende het nog ver kan schoppen met hun energieke muziek en stijl. To be continued, sowieso!

La Dispute

Yes, eindelijk tijd voor La Dispute! Een propvolle zaal en een enthousiaste band; wat een geweldige combo! De setlist van de avond was natuurlijk geen verrassing. De volledige tracklist van hun succesvolle album Wildfire stond op de planning en de sold out venue had er duidelijk zin in.

Het zat er meteen boenk op met A Departure. De typerende zang van La Dispute, waarbij er een combinatie tussen zang en spreken gebruikt wordt, zorgde voor een fast-paced show. De songs van Wildfire vielen stuk voor stuk in de smaak en het mocht duidelijk zijn dat dit inderdaad één van hun belangrijktse albums is. Liedje na liedje volgde elkaar op en als snel werd de zaal oververhit. Zanger Jordan Dreyer nam dan ook eventjes een korte pauze zodat de crew water kon uitdelen aan het publiek.

Nadat iedereen opnieuw gehydrateerd was, kon het feestje gewoon verder gaan. En dan nog met de monsterhit King Park, waarbij iedereen helemaal los ging. Het zinnetje "Can I still get into heaven if I kill myself?" werd uit volle borst meegeroepen door vrijwel iedereen in de zaal. Het was gewoonweg prachtig om de volledige zaal vol overtuiging en liefde voor de muziek bezig te zien. Pak daar nog eens bij dat ook Dreyer geen seconde stil stond en vlotjes van de ene kant naar de andere kant van het podium bewoog, en je krijgt een perfecte avond.

Na het afsluiten met You and I in Unison was er natuurlijk nog een encore waarbij enkele niet-Wildfire songs aan bod kwamen. Andria kon op ongeloofelijk veel bijstand genieten van het publiek en als afsluiters werd er gekozen voor Woman (in mirror) en HUDSONVILLE, MI 1956. La Dispute heeft doorheen de jaren een mooie fanbase opgebouwd. En de reden dat ze zo geliefd zijn werd afgelopen donderdag nog maar eens duidelijk in de Botanique. Massa's energie, geweldige muziek en dankbaarheid typeren La Dispute, zonder twijfel.

1. A Departure

2. Harder Harmonies

3. St. Paul Missionary Baptist Church Blues