Concertverslag | Guts & Glory Eindhoven

Op Jera On Air 2022 is het nog even wachten, maar we kregen afgelopen weekend alvast een voorproefje dankzij Guts & Glory. Voor wie nog niet bekend is met het concept van Guts & Glory: ieder jaar kunnen kleine, vroeger lokale, bands zich inschrijven om een plaatsje op Jera On Air te bemachtigen. Uit de vele inschrijvingen worden dan enkele bands gekozen die tijdends Guts & Glory de strijd aangaan om dat geliefde plaatsje te verzilveren.

Op 23 april vond deze bandcontest plaats in de kelder van de Dynamo te Eindhoven. Uit de 127 zendingen werden vier bands gekozen om het tegen elkaar op te nemen in een waar duel: Deadlines, No Permission, Torn From Oblivion en The Great Hurricane Escape werden gekozen als finalisten. Een jury koos uiteindelijk de winnaar van de avond. Natuurlijk trok ik richting Eindhoven om the battle of the bands mee te maken!

Deadlines

Deadlines mocht de spits afbijten afgelopen zaterdag in de basement van de Dynamo. Een groep uit het Gentse met veel power en de nodige stage presence. Ik had het gevoel alsof deze band al jaren wekelijks shows verzorgde en perfect wist hoe ze het publiek moesten entertainen. Ze speelden een uitstekende set en probeerden met opzwepende en motiverende woorden het publiek op alle manieren mee te krijgen in hun enthousiasme. Dit lukte misschien niet helemaal, maar dat zal volledig aan het publiek gelegen hebben dat nog moest ontwaken en ook nog niet voltallig aanwezig was. Dit hield Deadlines echter niet tegen om het allerbeste van zichzelf te geven.

No Permission - THE WINNER!

Daarna was het de beurt aan No Permission, een lokale metalband die werd opgericht in 2017. En tevens de groep die het gegeerde plaatsje op Jera On Air wist te bemachtigen! De groep had duidelijk een hoop fans mee en de zaal kwam pas tijdens dit tweede optreden écht tot leven. Moshpits werden massaal gestart en de band kon rekenen op veel applaus. Zanger Mees deelde met het publiek dat het spelen in Dynamo een droom was die uitkwam, en dan nog twee keer (maar meer hierover later). De groep zette een knappe prestatie neer en kwam als dubbel en dik verdiende winnaar uit de bus.

No Permission zal dus op zaterdag 25 juni te zien zijn op, jawel, de mainstage van Jera On Air!

Torn From Oblivion

Wie dacht het laatste gezien te hebben van Mees (ja, die zanger van No Permission), was dik verkeerd. Wanneer Torn From Oblivion het podium betrad, herkenen we de zanger precies... Ja hoor, deze kerel verdubbelde zijn kansen bij Guts & Glory! De vijfkoppige deathcore groep kon opnieuw op veel bijstand van het publiek rekenen. Hun nieuwste EP kwam nog maar een maand geleden uit en de band zat duidelijk boorevol energie. Met lange haren en stevige, strakke tunes veranderde de zaal in een heuse moshpit.

The Great Hurricane Escape

Afsluiter van de avond was The Great Hurricane Escape, uit het Noordelijke Dordrecht. Met deze vrolijke bende nam de avond even een andere wending. Na al de metalcore en scream vibes deed deze groep het iets rustiger aan. Hoewel de zang er niet altijd helemaal op zat, kon de zaal ook van van deze geweldige punk muziek genieten. Bonuspunten voor Zino trouwens, die met een serieuze hernia toch enorm opgewekt op het podium staat (en af en toe zat) en hier en daar een grapje maakt. Een mooie afsluiter van een nog mooiere avond!

zaterdag 23 april 2022, Dynamo (Eindhoven) | Foto's en tekst: Maui Vindevogel