Concertverslag | Five Finger Death Punch, AFAS Live

Zondag 26 januari 2020, AFAS Live (Amsterdam) |

Foto's: Kealey Oosterom Tekst: Jordi Rijnders

Voor de meeste mensen die deze avond aanwezig waren was het voorprogramma geen onbekende. Bad Wolves heeft al vaker getourd met Five Finger Death Punch. Ook heeft zanger Tommy Vext tijdelijk de plaats ingenomen van zanger Ivan Moody toen deze naar de afkick kliniek was. Bad Wolves had een lekkere energieke show neergezet waardoor het publiek meteen warm gestoomd werd. Aan het einde van de set lieten ze het publiek nog een keer zingen tijdens bekende cover van The Cranberry's Zombie.

Voor grotendeel van de aanwezigen was de tweede band van de avond een grote reden om te komen. De in de jaren 80 opgerichte Megadeth zijn weer terug van korte afwezigheid. In 2019 werd zanger en gitarist Dave Mustaine gediagnosticeerd met keelkanker en werd hem verteld dat zijn zangcarrière over zou zijn. Natuurlijk liet hij het daar niet mee zitten, in oktober werd hij kanker vrij verklaard. Hierdoor zijn nu weer helemaal terug om er weer volop tegenaan te gaan. Ook al was de zanger niet op zijn best kwa stem, instrumentaal was het top zoals de fans van ze gewend zijn. Zeker bij nummers als Symphony of Destruction ging het oudere publiek helemaal uit hun dak.

Een groot wit doek werd voor het podium gehangen en na een tijd gingen de lichten uit. Al snel zag je een schaduw op het witte doek en de band begon te spelen. Toen het doek verdween, viel de mega grote schedel en baseball bats meteen op. Five Finger Death Punch begon met hun nieuwe nummer Inside Out, deze werd hier voor de eerste keer live gespeeld. Voor Trouble werden een aantal vlammenwerpers uit de kast gehaald die voor nog wat extra pit zorgden. Zanger Ivan Moody kleden zich gedurende de set een aantal keren om, zo kwam hij tijdens het nummer Jekyll and Hyde met een clownsmasker en hoge hoed het podium op. Toen de band in 2017 in Nederland stond liep Ivan tijdens de show van het podium af, nadat hij nog geroepen had dat dit zijn laatste optreden was. Gelukkig is dit niet gebeurd en riep hij vandaag zelf “Im in such a good mood today!”. Hij had zelf voor de jonge bezoekers snoep meegenomen. De band verliet het podium en er werd een akoestische gitaar neergezet voor de nummers Wrong Side of Heaven en Battle Born. Nog even nam de zanger tijd om meden te delen dat basketballer Kobe Bryant zojuist was overleden tijdens een helikoptercrash.Tijdens de gitaarsolo van Coming Down liep gitarist Jason Hook naar het midden van het podium, om op een klein platform meters hoog boven het publiek uit te stijgen. Dit in combinatie met zijn gitaar met LED-verlichting en de laserlichten van achteruit het podium was een erg gaaf beeld. Na Burn MF verliet de band het podium, gelukkig kwamen ze al snel terug voor een drietal nummers. Far From Home werd door de zanger A Capella uitgevoerd. Toen de leden hun instrumenten ingeleverd hadden werd onder het genot van hun versie van House of the Rising Son een grote hoeveelheid plectrums, de zweetbandjes van de leden, setlisten en wat de band nog meer kon vinden uitgedeeld aan het publiek.

Setlist Five Finger Death Punch

Inside Out

Lift Me Up