Concertverslag | Deafheaven + Whistler, Ancienne Belgique

Dit optreden in de AB Club dateert van 21 september, maar ik wou hun show in Parijs (30 sept.) afwachten om mijn indrukken neer te pennen. Kwestie van een en ander in perspectief te zetten.

Opener van de avond in Brussel was het Deense Whistler. Voor deze EU/UK Tour 2022 had Deafheaven besloten om 2 voorprogramma's mee te nemen. Vanaf hun show in Parijs stonden dus Whistler en onze vaderlandse trots Slow Crush geprogrammeerd!

Maar goed, eerst Whistler dus. Echt vertrouwd met de band en hun muziek was ik niet, maar op hun bandcamp wordt het genre omschreven als biscuit house music. Beats waren er niet te vinden, eerder een mix van dreamy shoegaze samen met wat pop- en punkelementen. De kleine club zat al snel goed vol en de band deed zijn uiterste best om het publiek mee te krijgen. Helaas leek de lijm niet te pakken. Misschien zat de combinatie van een woensdagavond en een onbekende band er wel voor iets tussen. De nummers vloeiden al snel in elkaar over en de aandacht van het publiek verslapte zienderogen. Hopelijk zal de band bij een volgende show op wat meer bekendheid kunnen rekenen, want dat verdienen ze wel, die mensen van Whistler.

Hoog tijd voor Deadheaven! De hele zaal (mezelf incluis) had er zó hard naar uitgekeken! Het moet gezegd, zelden maakte een band met zo'n grote fanbase (de AB club was uitverkocht) een plaat die het legioen trouwe fans in twee splijt. Infinite Granite, de laatste langspeler van de band is een donkere poppy 80's rockplaat geworden. Ik ben alvast grote fan, maar dit album staat natuurlijk in schril contrast met hun meedogenloze blackgaze van weleer.

De show begon met enkele fel gesmaakte nummers uit Infinite Granite. Je zag dat de band er zin in had en er werden meerdere danspasjes gesignaleerd. Al zeker die van de frontman zijn een vermelding waard. Wat een elastieken benen heeft die kerel! Na 3 nummers vond de band de tijd rijp om er wat klassiekers als Honeycomb, Worthless Animal tegenaan te gooien. Het publiek dat speciaal hiervoor naar Brussel was afgezakt, ging nu echt compleet loos.

Hoe mooi is het om te zien dat een band 2 sounds kan hebben en in alle 2 uitblinkt.

De avond afsluiten deden ze even furieus als verwacht: Brought To The Water en zeker Dream House klonken echt indrukwekkend. Even donker en neerslachtig als sommige nummers aan de oppervlakte klinken, zo kwetsbaar en sereen klinken ze als je er dieper op ingaat.

Deafheaven is een speciale band, die er samen met Alcest voor gezorgd heeft dat blackgaze naam- en publieksbekendheid heeft verworven. En daarvoor alleen al niets dan respect. Deze passage van Deafheaven in de Lage Landen gemist en benieuwd wat hun muziek nu echt met je doet? Geen nood, de band kondigde alvast aan dat Europa ook in 2023 op hun planning staat. Wachten op de officiële aankondiging dus!

maandag 21 september 2022, Ancienne Belgique | Tekst en foto's: Andy Decroos