Concertverslag | Combichrist, Baroeg

Na in 2018 door Baroeg in de Maassilo te zijn neergezet, keerde Combichrist op donderdag 18 augustus terug naar Rotterdam. Dit keer voor een show in Baroeg zelf die zo goed als uitverkocht was, met supports van Mimi Barks en Priest. Een goede keus, want de intieme setting van Baroeg en de sterke show van Combichrist zorgde voor één van de tofste shows van de band die ik tot nu toe heb meegemaakt.

Aan de Duitse Mimi Barks om de avond te openen. Van te voren had ik niet naar de supports geluisterd, maar met een omschrijving als “doom trap” was ik wel heel benieuwd naar wat dit zou brengen. Mimi Barks bleek een entertainende act die vooral met haar screams indruk wist te maken. Ze kreeg dan ook snel de aanwezigen in de zaal mee.

Na Mimi Barks, door met Priest en een portie elektro / 80’s en 90’s synthwave rock. Mercury, Salt en Sulfur, oftewel de bandleden van Priest gaan gehuld achter zwarte maskers. Twee van de bandleden hebben een verleden in Ghost, wat op het podium ook wel te merken is, maar muzikaal is het allemaal meer elektro. Hoe dan ook, Priest zorgde voor een dansbare, entertainende en interactieve show die enthousiast door het publiek in Baroeg ontvangen werd. De show in Baroeg was de laatste clubshow van de tour, waardoor zowel Eric13 van Combichrist en Mimi Barks Priest op het podium nog even kwamen vergezellen. Dat er een leuke sfeer onderling was mag duidelijk zijn, wat aanstekelijk werkte op het publiek.

Na de openers tijd voor de hoofdact van de avond, Combichrist. De temperatuur in Baroeg was inmiddels naar “ik zweet me kapot” niveau gestegen, maar dit weerhield niemand om goed los te gaan met Combichrist. Er werd luid meegezongen en gedanst op klassiekers als Get Your Body Beat en Can’t Control, maar ook nieuwer werk als Not My Enemy en Complience worden met veel enthousiasme ontvangen. ‘After the last few years I will never take this for granted again.’ zegt zanger Andy LaPlegua tussen de nummers door. Hij refereert uiteraard naar de concert loze jaren die we dankzij corona hebben gehad en er is zichtbaar geen woord aan gelogen. De gehele show staat Andy met een brede grijns op zijn gezicht net zo hard van het optreden te genieten als de fans. De rest van de band, waarvan we nu voor het eerst kennis mogen maken met drummer Dane White en gitarist Jamie Cronander, volgt Andy zijn energieke optreden en zorgen voor een knaller van een avond.

You know that’s not how it ends.’ zijn de woorden van Andy voor meezinger Maggots At The Party wordt ingezet. Iedereen mag dan meer dan een uur aan het dansen en zingen zijn, kletsnat zijn van het zweet en ruiken alsof de douche nog uitgevonden moet worden, maar het optreden en de muziek van Combichrist zorgt ervoor dat de energie niet op lijkt te raken. Nog één keer gaat het dak er echt af wanneer bij afsluiter What The Fuck Is Wrong With You zowel Priest als Mimi Barks terug het podium op komen. Het is een goed klinkende en gezellig ogende chaos van artiesten op het podium die met dit laatste nummer op een geweldige manier zowel de avond in Baroeg als de clubtour afsluiten.

Donderdag 18 augustus 2022, Combichrist, Priest, Mimi Barks (Baroeg, Rotterdam) | Foto's: Jessica Santiago Lopez Tekst: Jeroen Verel