Concertverslag | Bloodbound, De Dreef

Bloudbound in De Dreef © Wim Van Sand

Dit was een avond waar ik heel hard naar had uitgekeken. De Dreef is vlak bij huis voor mij, wat wel mooi meegenomen is en een avondje powermetal kan er altijd in. Het waren dan ook vier stevige powermetal bands die we hier voorgeschoteld zouden krijgen. Door de hele pandemie toestanden, werd deze show al meerdere keren uitgesteld. Oorspronkelijk zou hij in De Klinker (Aarschot) plaatsvinden en hoewel Vorselaar dus veel dichter bij is voor mij, vind ik dat ze beter bij de originele locatie hadden kunnen blijven. Het was de tweede keer dat ik in De Dreef ben geweest en twee keer hetzelfde verloop; de zaal was veel te groot voor het publiek. Dit zorgt ervoor dat mensen ver uit elkaar gaan staan, de sfeer een beetje ongemakkelijk werd en de bands enorm veel moeite moesten doen om iedereen mee te krijgen.

Tungsten bracht een sterke set, waar ik zelfs een nummertje wist te herkennen uit een toevallige Spotify playlist. Deze On The Sea heb ik dan toch ook een beetje kunnen meezingen. Ook hun afsluiter We Will Rise was een heel leuke track die je snel kon oppikken en zingen. Dat deed een deel van het publiek dan ook, maar verder leek het heel moeilijk om het enthousiasme op gang te trekken.

Tungsten in De Dreef © Wim Van Sand

Bij NorthTale hetzelfde verhaal. Sterke show met een temperamentvolle Braziliaanse frontman die er alles aan deed om onze stemmen en armen op te warmen, maar het verliep zeer moeizaam. Met Everyone's A Star als afsluiter hebben zij een deel van het publiek aan het springen (of dansen in mijn geval) gekregen. Heel leuk nummertje en een hele leuke band die ik ook zeker in de gaten ga houden en vaker in mijn playlist ga steken.

NorthTale in De Dreef © Wim Van Sand

Arion kende ik al wel, ik heb namelijk hun laatste album, “Vultures Die Alone”, mogen reviewen. Er stonden daar wel een aantal nummers op waarvan ik had gehoopt dat ze die zouden spelen, waaronder In The Name Of Love. Helaas voor mij kwam die niet aan bod, maar wel kregen we van dat album onder andere Bloodline en I'm Here To Save You voorgeschoteld. Al bij al ook weer een hele goeie set, al had ik het gevoel dat zanger Lassi niet in topvorm was. Vaak kleine foutjes en geen hoge uithalen, verder wel een hele goeie frontman. De sfeer in het publiek aan de andere kant, ging van triest naar triester. Bij hun set was er op een moment zelfs plek vrijgekomen pal voor het podium en de beweging leek nog verder stil te vallen. Ik hield mijn hart al vast voor de hoofdact.

Arion in De Dreef © Wim Van Sand

Aan het begin van de Bloodbound set ging het enthousiasme gelukkig wel wat meer omhoog. We stonden allemaal net iets dichter bij elkaar en bij het podium, maar ook hier leek het grote merendeel van het publiek wat te verlegen om los te gaan. Bloodbound zelf is bangelijk goed live. De stem van Patrik Selleby klinkt geweldig en die kleine hoorntjes op zijn hoofd zijn een heel leuk detail. Het zal dus in elk geval niet aan hem liggen. Hij had echt niet meer kunnen doen om het publiek met zich mee te krijgen en heeft ons ook vaak eventjes echt uit ons kot gelokt. Af en toe konden we dan samen wat klappen, heuj'en en meezingen. Helaas was dit steeds van korte duur. Hij maakte dan ook vaak mopjes over hoe verlegen het Belgische publiek wel is. Na de tiende keer merkte je echter dat hij het stiekem een beetje beu aan het worden was om ons de hele tijd te moeten aanmoedigen.

Bloudbound in De Dreef © Wim Van Sand

Hoogtepunten van hun set waren voor mij When Fate Is Calling, Creatures Of The Dark Realm, Dragons Are Forever en afsluiter Nosferatu. Die twee laatste nummers kende ik eigenlijk nog helemaal niet, maar, allez... Met een titel als Dragons Are Forever moet je al niet veel moeite meer doen om mij te overtuigen en te laten meezingen.

Ik heb hier twee nieuwe bands leren kennen waar ik nu fan van ben en van Arion en Bloodbound heb ik nieuwe nummers ontdekt die ik ook geweldig goed vind, MAAR... Deze avond had zoveel meer kunnen zijn in een kleinere zaal. Begrijp me niet verkeerd, niemand heeft zin in een sardientjes situatie, maar dit publiek had perfect in een zaal als De Klinker gepast. Als je dichter bij elkaar en bij het podium staat, dan bereikt die energie van de band ook echt iedereen die in de zaal aanwezig is en dan is het veel makkelijker om de boel in gang te krijgen. Heel zonde voor de bands, want zij hebben echt het beste van zichzelf gegeven en stuk voor stuk een geweldige show neergezet.

Bloudbound in De Dreef © Wim Van Sand

Zaterdag 4 maart 2023, De Dreef (Vorselaar, BE) | Foto's: Wim Van Sand, Tekst: Ilke Clissen