Concertverslag | After The Burial, Dynamo

Op zaterdag 29 februari reis ik af naar Eindhoven om daar in Dynamo de progressieve metalband After The Burial te zien. Deze show maakt onderdeel uit van de Behold The Crown tour, waarbij de band vergezeld wordt door Polar, Make Them Suffer en Spiritbox. Dit klinkt als een super toffe package en de bands maken dit vandaag gelukkig ook helemaal waar.

zaterdag 29 februari 2020, Dynamo (Eindhoven) | Foto's en tekst: Jessica Santiago Lopez

After The Burial De mainstage van Dynamo is inmiddels aardig gevuld als After The Burial de eerste tonen van Lost In Static in zet en het niveau ligt meteen hoog. Dit is dan ook een nummer dat zicht uitstekend leent als opener en meteen impact maakt. De Amerikaanse progressieve metalband speelt strak en knalt lekker door een set die vanavond vooral bestaat uit nummers afkomstig van albums Digdeep, Rareform en het meeste recente Evergreen. Behold The Crown wordt al snel ingezet en behoort tot één van de hoogtepunten deze avond. De catchy en technische riffs klinken lekker en het is tof om gitaristen Trent en Justin aan het werk te zien. Veel rustmoment zijn er gelukkig niet en er wordt stevig en energiek achter elkaar doorgespeeld. Door de fans in de zaal wordt deze energie ook beantwoord en wordt er flink geheadbanged, meegezongen en de moshpit blijft vooral de hele set doorgaan. We kunnen vandaag genieten van tracks als Laurentian Ghosts, In Flux, Berzerker en Exit, Exist, voordat er wordt geëindigd met A Wolf Amongst Ravens.

Na After The Burial kunnen we dan ook tevreden naar huis. Dit was een toffe package met vier kwalitatief goede bands die allemaal een leuke show hebben neergezet in Eindhoven.

Spiritbox Aan het Canadese Spiritbox om vanavond de show te openen. Spiritbox is een opkomende band die met nummers als Belcaraal een goede indruk heeft weten te maken. Zangeres Courtney en gitarist Michael kunnen je overigens ook bekend voorkomen, aangezien ze allebei uit Iwrestledabearonce komen. Hoe dan ook, In Nederland zijn ze nog niet heel bekend en tijdens deze tour zijn ze voor het eerst in Europa te zien zijn. Het is leuk dat de band al een aantal fans in de zaal heeft staan die enthousiast zijn om ze aan het werk te zien. Het grotendeel van de nog vullende zaal is nog wat terughoudend en wacht vooral af naar hoe de band het gaat doen. Muzikaal klinkt Spiritbox vanavond in Dynamo lekker en het zijn vooral de vocals van Courtney die indruk weten te maken en moeiteloos overvloeien van powerful grunts naar emotionele, haunting clean zangpartijen. Het is ook vooral Courtney die regelmatig het contact opzoekt met het publiek. Het performance gedeelte van de band, daar zit nog wel ruimte voor groei in, maar Spiritbox doet het vanavond goed en hebben er zeker een aantal nieuwe fans bij. Ik ben in ieder geval benieuwd naar hoe de band zich verder gaat ontwikkelen.

Make Them Suffer Make Them Suffer zou vandaag eigenlijk een spot later spelen, maar zijn vervroegd en staan vanavond als tweede band op het podium. Het is al snel duidelijk dat er veel mensen voor de Australische metalcore band zijn gekomen vandaag. Make Them Suffer stond vorig jaar nog samen met The Word Alive in Patronaat in Haarlem, vandaag is Dynamo aan de beurt en de band doet het in Eindhoven goed. Muzikaal staat het als een huis en, op keyboards/vocaliste Booka na die wat stijfjes lijkt, staat de band energiek op het podium te spelen. Dit werkt aanstekelijk en zorgt ervoor dat de eerste pit snel ontstaat. Het dynamische contrast tussen vocalist Sean en de vocals van Booka klinkt vanavond tof, ondanks dat het geluid niet helemaal lekker afgesteld staat en de keys en vocals van Booka daar toch wel onder lijden. Make Them Suffer knalt vanavond een korte, maar dikke set op ons af, gevuld met tracks als Ether en Grinding Teeth, die door de fans enthousiast worden ontvangen.

Polar Na Make Them Suffer is het aan Polar om nog even het publiek op te warmen voor After The Burial. En dit doen ze. De hardcore metalcore van Polar slaat vanavond als een bom aan; wat een toffe energie brengen ze naar Dynamo. De band staat enthousiast te spelen, zanger Adam motiveert regelmatig het publiek aan om dichterbij te komen en vooral niet stil te staan en hier wordt zeker gehoor aan gegeven. Tegen het einde van de set van Polar is er dan ook bijna niemand meer in de venue die niet staat mee te zingen of mee te headbangen. De crowdsurfers hebben het vandaag lastig, of maken het voor zichzelf lastig door de verkeerde plekken te kiezen om het publiek in te springen, maar dit weerhoudt ze er niet van om het gewoon nog een keer te proberen. De moshers daarentegen gaan hard en tijdens de set van Polar veranderd de zaal langzaam aan in één grote pit. Daarbij is het leuk om te zien dat de moshers vooral veel lol in de pit hebben en er verschillende bromances lijken te ontstaan. Er wordt stevig gemoshed, maar daarna is er genoeg ruimte om elkaar eens te omhelzen of gewoon het enthousiasme van de show eens te uiten. Tof. Adam duikt ook zelf meerdere malen het publiek in, om een wall of death te creëren of om gewoon even zelf eens midden in de pit te staan zingen en de interactie met de fans aan te gaan. Polar is een band om zeker in de gaten te blijven houden en de volgende keer dat ze in Nederland staan is hun show dan ook zeker een aanrader.