Albums | Terzij De Horde, In one of these, I am your enemy




In de 7 jaren tussen hun vorige worp Self en nu hebben we allemaal wel kunnen leren dat de bandnaam afkomstig is van een gedicht van de Utrechtse dichter uit de vorige eeuw Hendrik Marsman. Een man die de dunne lijn opzocht om te schrijven over de wil om te leven en de wil om te sterven.

2022 dus en nieuw werk bij Consouling Sounds. En wat een jaar om dit werk uit te brengen. Het album draait namelijk tussen het machtspel van zij die alles hebben en alles kunnen beslissen. Hoe destructief dat ook mag zijn. Met een zakelijke blik beslissen over leven en dood. Over alles en niets.

Cheiron is de album opener en het kortste nummer van de plaat. 4 minuten ongebreidelde furie die perfect weergeeft wat je op de albumhoes ziet (wat een prachtfoto trouwens). Een nummer dat heel dicht aanleunt bij bijvoorbeeld Wiegedood. De tempowissel halverwege het nummer is zo aangenaam en geeft je even de kans om op adem te komen voor de vlammenzee weer aanwakkert en het destructieve deel overneemt.

De titeltrack One Of These, I Am Your Enemy sluit hier naadloos bij aan. De vocals (die trouwens perfect in de mix staan gedurende heel de plaat) en gitaren gaan ongenaakbaar verder met hun vernietigende kracht maar toch hoor je vooral in de ritmesectie dat er wat zachter gespeeld wordt en het nummer een heel andere dynamiek krijgt. Alle tempowisselingen en stijlveranderingen en voelen niet aan alsof er 6 ideeën in 1 nummer gestoken zijn. Het is 1 nummer en hierbij een gigantische pluim op de hoed van de band. Dit nummer voelt echt niet aan alsof het 11minuten duurt. Echt straf hoe de band dat heeft klaar gespeeld.

Laatste en langste nummer van het album Precipice tapt uit een heel ander vaatje. Het nummer begint met een sfeer die voor mij heel hard aanleunt bij iets post apocalyptisch. Herinner je die scene nog in Terminator 2 waar er na de alles verwoestende bomb er enkel een desolaat landschap achterblijft van dood en vernieling? Ik krijg hier het gevoel dat de band op een bergflank staat en alles overschouwt. En misschien ligt daar ook de link naar de albumhoes. Een brandweerman die de vernieling aanschouwt en schippert tussen doorgaan en opgeven.

En toch zit er hoop in het nummer. Ik ga niet verklappen waar want dat ga je zelf moeten ontdekken, maar er zit hoop in de vernieling. De wil om toch door te gaan en om terug op te bouwen. Terzij De Horde is nogmaals een bevestiging van de immense creativiteit die er heerst in de metalscene van de lage landen. Niet laten vastpinnen in 1 hokje en gewoon doen wat je creatieve brein wil.

Terzij De Horde speelt een ‘thuismatch’ in april tijdens Roadburn met een speciale set (voor een project dat normaal later dit jaar uitkomt) en ongetwijfeld zullen er talloze lovende kritieken volgen. Net zoals voor dit album. Ik kan gewoon niet lovend genoeg zijn.


Releasedatum: 8 April 2022 via Consouling Sounds en Tartarus Records


Facebook


luister


















Lees


Holland’s Terzij De Horde have always tried not limit their songwriting by musical boundaries or genres. Over the years, there have always been elements of black metal, progressive doom, chaotic screamo and extreme hardcore in their sound, but they have never felt as clear or singular elements. Rather, they are combined in a visceral, raw, honest emotional torrent; a powerful combination that perfectly mimics their live shows as well.


After the release of “Self” in 2015, it is now time for “In One of These, I Am Your Enemy”. The band’s sound used to be described as a mixture of bands such as Wolves in the Throne Room, Kickback, Khanate and Neil Perry. Seemingly similar in approach to bands as Bosse de Nage, Laster and Woe, the last five years have however seen the band being named more and more as a unique stalwart of Dutch black metal, with a sound and a live show that are incomparable. The band has received widespread international attention and many highly positive reviews both of their recorded music and of their explosive live performances.


“Self” offered different explorations of the shaping, colonizing, destruction, and transcendence of the individual self. “In One of These, I Am Your Enemy” explores how entire worlds are created and destroyed- how the powerful shape, dominate, and discard collective realities. Who wields the politics of death? Who decides what is considered human life? We see the clashing of realities, we walk the spaces between worlds, and find new possibilities and energies to feed resistance and revolution.