top of page
Jan Guisset

Albums | Opeth - The Last Will and Testament





Er zijn bands die heel hun carriere lang hetzelfde album maken en daardoor toch een zekere mate van kwaliteit uitstralen en soms zijn ook wij daar fan van. Maar meer houden wij toch van bands die in heel hun carriere nog nooit twee keer hetzelfde album gemaakt hebben, zelfs al zitten ze ondertussen al aan worp nummer 14.

Jawel, we hebben het hier over Opeth, de zweedse band die ondertussen al zoveel stijlen in hun sound hebben weten te integreren dat ze op zich al een stijl zijn geworden. En het verrassende daaraan is dat het op den duur ook geen verrassing meer is. Je weet, een nieuw Opeth album, ik ga weer iets totaal anders horen.

En dat bewijzen ze absoluut met deze The Last Will and Testament. Ik durf dit album zelfs al meteen in hun top vier plaatsen.

The Last Will ... is een conceptalbum geworden. Dat is nu misschien niet meteen nieuw voor Opeth maar hier gaat het muzikaal toch al wel serieus richting rock opera.

Het verhaal leest als een Victoriaans kostuum drama en begint, wanneer na de dood van een rijke patriarch diens zonen en advocaten samen komen voor de voorlezing van het testament. In de ruimte is ook een door polio aangetast weesmeisje, dat door de familie werd opgevoed, aanwezig. Hetgeen de aanwezigen vreemd vinden. Het testament onthult echter dat het meisje de dochter van de vader is uit buitenechtelijk avontuur met een dienstmeid. En meer nog, dat zijn zonen eigenlijk zijn zonen niet zijn maar op hun beurt dan weer het resultaat van een amoureuze affaire van hun moeder met één van de knechten. En om het soap effect helemaal volledig te maken is het laatste nummer van het album, A Story Never Told, eigenlijk een brief van dienstmeid waarin deze onthult dat het meisje dan toch niet de dochter van de patriarch is ...

Met uitzondering van die laatste zijn alle tracks gewoon genummers als paragrafen, van §1 tot §7.

Gelukkig draait het hier uiteindelijk toch om de muziek en die is wel weer om duimen en vingers van af te likken. Zanger/gitarist Mikael Åkerfeldt vertolkt alle stemmen uit het verhaal en op die manier horen we hem regelmatig nog eens diep grunten zoals op de eerste Opeth albums. Muzikaal combineert hij dan weer alles waar hij ons ooit al eens op trakteerde. Het ene moment dreunen de death metal mokerslagen zwaar op onze oren, dan horen we psychedelische soundscapes. Ook worden Arabische klanken niet gemeden of hoor je hier en daar een Pink Floyd-achtig geluid.

Je zou kunnen denken dat het dan misschien een te grote brij gaat worden maar dat is absoluut niet het geval, wel integendeel. Nieuwe drummer Waltteri Varynen houdt de boel meesterlijk bij elkaar met zijn energetische drumstijl. Mikael Åkerfeldt en Stefan Boman stonden zelf in voor de productie en de opnamen, waarna alles vakkundig werd gemastered en gemixt in de Atlantis and Hammerthorpe studio in Stockholm en deels (voor de vinyl release) in de Abbey Road studios in London. Tel daarbij dat het artwork werd ontworpen door ouwe getrouwe Travis Smith en je weet dat Opeth hun zoveelste meesterwerk hier op ons heeft losgelaten. Op naar album vijftien!


Releasedatum: 22 november 2024



luister















Lees


Opeth's "The Last Will & Testament" is a concept album set in the post-World War I era. It unfolds the story of a wealthy, conservative patriarch whose last will and testament reveal shocking family secrets. The narrative weaves through the patriarch's confessions, the reactions of his twin children, and the mysterious presence of a polio-ridden girl whom the family has taken care of.


The album begins with the reading of the father's will in his mansion. Among those in attendance is a young girl, who, despite being an orphan and polio-ridden, has been raised by the family. Her presence at the will reading raises suspicions and questions among the twins.


Opeth's fourteenth album was written by Åkerfeldt, with lyrics conferred with Klara Rönnqvist Fors (The Heard, ex-Crucified Barbara). ‘The Last Will & Testament’ was co-produced by Åkerfeldt and Stefan Boman (Ghost, The Hellacopters), engineered by Boman, Joe Jones (Killing Joke, Robert Plant), and Opeth, with Boman, Åkerfeldt, and the rest of Opeth mixing at Atlantis and Hammerthorpe Studios in Stockholm. The strings on ‘The Last Will & Testament’ were arranged by Åkerfeldt and returning prog friend Dave Stewart (Egg, Khan) and conducted by Stewart at Angel Studios in London. Not one to miss a beat, visual artist Travis Smith returns to the fold, crafting his 11th cover, a haunting "photograph" reminiscent of Stanley Kubrick's infamous "Overlook Hotel" photograph. Miles Showell (ABBA, Queen) also revisits mastering and vinyl lacquer cutting at Abbey Road Studios in London.




bottom of page