top of page

Albums | Jim Keller, By No Means


Jim Kellers nieuwste album, By No Means is moeilijk in één categorie onder te brengen.

Zijn vierde soloalbum bevat elementen van soul, blues en americana. Verwacht geen groot geweld, maar een ingetogen, soms wat donker getint album. Get ready for a retro feeling!


Easy Rider start funky met dank aan de bass van Bob Glaub. Niet te veel franjes, waardoor deze song klinkt zoals een zalig rit langs verlaten wegen. Vervolgens krijgen we een donker getinte sound over een man die z'n biertjes drinkt op de treinsporen. Laying On The Track is geen aanrader om na te apen, maar wel om naar te luisteren. I Don't Want To fight Anymore dompelt je onder in een bluesy sfeertje. Jim heeft duidelijk veel gevoel in deze song gelegd met zijn zang. Feel the groove terwijl je geniet van de vibes van Mistakes. Met Find My Shadow gaat het tempo wat hoger, terwijl Maria Come Home je overlaadt met een somber, donker gevoel. De zang bezorgt je kippenvel terwijl je meeleeft met deze tragedie.

Laat ons Don't Get Me Started maar Jim's variant benoemen van een covid song. Er hangt een weemoedige vibe, maar de band weet er toch tempo in te krijgen. Pretending is een liedje opgedragen aan Ricky Nelson die stierf in 1986 in een vliegtuigongeluk. Simpel van opbouw, maar sterk als geheel. Blues met een funky retro drum sound, dat krijgen we met Love On The Line. Wild Love schenkt ons dan weer een diepe groove doordrenkt van soul. Damn, alweer aan het laatste nummer aangekomen. One, two, three, je verwacht je aan wat stevige rock, maar dan kom je toch bedrogen uit. Want met Done Walking The Line krijg je een laid back song, gentle as a breeze.


If you like it deep and dark, and more, you need By No Means!!! De vibes die Maria Come Home je bezorgt, epic!!



Releasedatum: 21 mei 2021 (fysieke exemplaren)



luister































lees

By No Means (due February 12, 2021) is the result of the special musical alchemy that can arise between a performer and producer. The catalyst for this collaboration occurred when singer/songwriter Jim Keller sent producer Mitchell Froom a batch of 25-30 new songs to listen to. “I thought he would be polite but not really dig into it,” Keller admits. Not only did Froom dig into these recordings he was particularly drawn to the raw demos that Keller recorded on his iPhone. These demos greatly intrigued Froom, who found them “more compelling, maybe more him – deeper and more unusual than most of the recordings he had done.”


While By No Means is his fourth solo album, Keller’s musical career stretches back to 1978 when he co-founded the band, Tommy Tutone, and co-wrote their hit, “867-5309/Jenny.” In the mid 1990s, Keller shifted gears and started working for Philip Glass, first running his publishing company and later becoming Glass’ manager. In 1999, he also founded the publishing and management company, St. Rose Music.


In making the new album, the NYC-based Keller and the L.A.-based Froom started by sending tracks back and forth and discussing extensively what type of sonic world they would create for this record. Keller’s well-received prior solo albums (Heaven Can Wait, Soul Candy, and Sunshine In My Pocket) very much boasted a full band sound, but Keller and Froom concluded this outing required going in a new direction to match its musical core: Keller’s lo-fi recordings.



bottom of page