• John Van de Mergel

Albums | Dead Horses, Brady Street



Brady Street is het vierde album van singer-songwriter duo Sarah Vos (vocals en gitaar) en Dan Wolff (upright bass) en dus hoog tijd dat ik hen leer kennen. My Mother Moon uit 2018 blijkt niet onopgemerkt voorbij te zijn gegaan, ginder over de grote plas neem ik aan. Ik had alvast nog nooit van hen gehoord tot mijn uiterst sympathieke pr-contactpersoon hen tipte: "Dit zou wel eens iets voor jou kunnen zijn, John." En jawel, twee luisterbeurten verder en ik ben verkocht.

Wat me vooral aanspreekt is een combinatie van factoren. De meeste nummers klinken erg melancholisch en zijn best ingetogen, al hoor je een full band er stevig tegenaan gaan naar het einde van It's All Good toe. Een verrassingselement dat kan tellen en voor de juiste dynamiek zorgt. Wolff laat zijn upright bass ook regelmatig klinken als een cello, een geluid dat mij nog steeds erg diep raakt en nummers die aanvankelijk lichtjes lijken te dartelen plots een emotioneel zwaar geladen feel geven. Tijdens Bird Over the Train bv. dat met wonderbaarlijk mooi gitaargetokkel begint - ik moet even aan Dan Fogelberg (r.i.p.) denken - en verder heel spaarzaam is wat instrumenten betreft. Helemaal live opgenomen trouwens. Dan heb je die fantastische, sprekende stem van Vos die eerst lieflijk overkomt, tot je steeds meer rauwe kantjes en diepgang ontdekt en de nummers nog eens extra binnenkomen. Luister naar het ingetogen All I Ever Wanted en je begrijpt wat ik bedoel. Afsluiter Days Grow Longer zorgt met een upbeat vibe voor wat tegengewicht en laat een lichter, meer luchtig geluid horen. Een beetje een vreemde eend in de bijt is misschien wel het titelnummer waarmee het album opent. Het doet me denken aan een rustige Lindsey Buckingham, t.t.z. wanneer de man eens niet hyper kinetisch zingt en/of zijn snaren martelt. Ook de harmonies doen aan Fleetwood Mac denken en zijn hierdoor net iets meer 'Westcoast' dan de andere nummers. Waar ik gewoonlijk weinig van ken is de productie van zo'n album. Hier heb ik echter al snel het gevoel dat alles zo authentiek mogelijk moest klinken, een geluid dat meteen ook zonder enige problemen live neer te zetten valt, of beide nu als duo optreden of aangevuld met een drummer. De omschrijving 'folk' doet me veelal vrezen dat alles wollig en véél te zeemzoet zal klinken, maar hier is dat absoluut niet het geval. De wat rauwe productie is een perfecte match en doet de nummers alle eer aan.

Ik kan en wil dit album graag aanbevelen aan ieder die houdt van een muzikaal lappendeken dat zowel klassieke als hedendaagse invloeden binnen americana en indie folk verweeft tot een boeiend verhaal.

Releasedatum: 12 augustus 2022


facebook


luister




















lees


Milwaukee’s eclectic Brady Street neighborhood provides a colorful backdrop for the latest album by folk duo Dead Horses. Brady Street, which is due out on August 12, 2022, is Dead Horses’ first full-length release since their arresting 2018 record, My Mother the Moon. The last album charted on the Americana Top 50 radio charts for three consecutive months. The single “Turntable” accrued more than 35 million spins on Spotify and was also featured on the Amazon and Apple Americana playlists. The pair’s select media highlights include a Rolling Stone “Artist You Should Know” mention as well as profiles in Billboard, Noisey, and even independent global news publication Democracy Now!


For their fourth full-length press, the pair decided to stick to their roots and record at Honeytone Studios in Neenah. “We wanted to produce something that seemed true to us, so we opted for a closer-to-home approach,” explains Daniel Wolff. “The experience allowed us to dive in and out of the studio and really work with the individual songs and the overall feel of Brady Street. Because of this, I believe we created a set of songs that contain a wider variety of sounds and textures that we knew were possible for us but didn’t have the chance to accomplish yet based on our previous recording strategies.”


"I feel that Brady Street is a coming-of-age record for us – both musically and thematically,” Vos shares. “In some ways, Brady Street is an answer to My Mother the Moon. The latter was written and recorded in the midst of working through childhood traumas and first venturing out on my own. Brady Street is less naive, more gritty, more focused.” Brady Street takes the intimacy of nature and brings it into the oftentimes reckless city life. Instead of walks through the forest, the songs take the audience on walks through the city, past all the old churches and bars with rich histories. Both records are filled with songs of hope and the search for beauty, as well as compassion for others, especially strangers. Written primarily throughout the COVID lockdown, Brady Street turns inward and reflects the introspection many of us encountered over the course of the often-melancholy pandemic.


Since the band’s early days, Dead Horses has been something of a fluid project centered around Sarah and Dan but has also welcomed other like minded musicians for recording and touring. The band's seemingly dark name is a loving tribute to a former friend of the band who passed away due to struggles with opioid abuse. To this end, Vos says, “Our music is about hope and joy, all while sharing an important message that you’re never alone in your battles.”


The union of Sarah’s emotive songwriting and Dan’s intrepid bass playing transcends the singer-songwriter-with-backup-musicians paradigm. Dan’s adventurous musicality equally shines alongside Sarah’s songwriting sensibility. To date, Dead Horses has released three albums, two of which have been produced by Ken Coomer of Uncle Tupelo and Wilco, an Audiotree Live Session, three singles, and a five-song EP.


Touring has been essential to the group’s vitality. Choice live performance highlights include national tours with Mandolin Orange and Trampled by Turtles, opening for The Who at Alpine Valley, appearances at Red Rocks Amphitheater, and festivals such as Northwest String Summit, Red Wing Roots, Red Ants Pants, and Bristol Rhythm and Roots.

Sarah and Dan met during post-college crossroads moments. “Everything felt like this blank canvas back then, and we had these lifelong dreams of music,” Sarah recalls. “It all happened very organically.” Initially, Sarah and Dan resided in different musical spheres. Sarah was at a singer-songwriter vantage point, whereas Dan had previously played in punk bands, but the two quickly bonded over their shared adoration of folk music and upbringings in the church.

During those formative times, Sarah showed Dan songs she had been writing since high school. Inspired by her catalog of music, Dan decided to take on a new instrument, the upright bass, and set out to explore its melodic possibilities. Once together, the pair wasted no time in pursuing recording and touring opportunities, garnering a dedicated fanbase from the start.

Dead Horses is thrilled to support Brady Street with tours across the United States. Over the years, the road has become somewhat of a second home for Sarah and Dan. “Connecting with people at shows and being open together breathes new life into everything,” Sarah notes. “You can go somewhere and feel like a total stranger or a lost tourist at first,” as Dan perfectly describes the sensation of performing, “but once you hit the stage, you feel like you’re part of an all-too-familiar community.”