Concertverslag | Sum 41, Lotto Arena

dinsdag 14 januari 2020, Lotto Arena (Antwerpen) | Foto's: Femke Valks

Sum 41 is mijn absolute favoriete band. Het is dan ook een eer dat ik 2020 mag inzetten met een verslag van hun concert in de Lotto Arena, de allereerste show van hun Europese tour. Als voorprogramma bracht de band Zebrahead met zich mee en zij waren... wel, gewoon Zebrahead.

Het optreden die we van hun zagen was eigenlijk wat ik al gezien had in Eindhoven, maar dan in 30 minuten gepropt. Stevige muziek, een bar op het podium, aliens, moshpitje hier, circlepitje daar, een aantal valse nootjes ertussen… Ze brachten zeker een goede show en genoten er ook duidelijk van, ik had na hun optreden pijn aan mijn kaken van het lachen.

Muzikaal, kwam het echter niet zo goed over in zo’n grote zaal. De bas overheerste de hele tijd waardoor het geluid niet helemaal tot zijn recht kwam. Jammer! Hoogtepuntje van misschien wel de hele avond was het einde van hun show. Net zoals in de Dynamo wou een van hun aliens naar de overkant van de zaal crowdsurfen, maar deze keer op een grote opblaasbare watermeloen. Echter, toen deze meloen klaar lag, kroop iemand uit het publiek er op. De alien twijfelde misschien een halve seconde voor dat hij deze man met een aanloop tacklede en ze beide verdwenen in het publiek. De alien kwam iets later weer boven, van de andere man ontbreekt nog steeds elk spoor.

Just kidding, hij (en iedereen die de impact hiervan moest opvangen) zal er vast niets aan overgehouden hebben… toch?

Toen het podium werd voorbereid op Sum 41, ging er echter al iets mis. Het doek wat moest voorkomen dat het publiek kon zien wat er op het podium gebeurde, bleef hangen. De stage crew probeerden dit op te lossen, maar haalde het doek later gewoon naar beneden. Een fout die zich later zou herhalen, want toen Sum begon, gebeurde exact hetzelfde met hun eerste banner. Hierdoor werd dan meteen al maar de tweede banner gebruikt, wat wel jammer was. Achja, eerste show van de tour, dan kan er al eens wat mislopen hé.

In elk geval, de sfeer zat er meteen goed in en vooral vanaf The Hell Song gingen alle remmen los. Je zou denken dat je aan de zijkant van de zaal wel safe staat voor de moshpits, niet dus. Aan de andere kant was die ellendig grote kerel die mijn plek had ingepikt en eerst voor mij stond nu wel weg. In die laatste zin is ook vooral geen frustratie te voelen.

De band bracht een leuke mix tussen oude klassiekers, nieuwe nummers en nummers van hun album Chuck, aangezien dit nu 15 jaar bestaat. Over het algemeen speelden ze vooral de stevigere nummers, waarmee ze de hele zaal in vuur en vlam zetten, maar af en toe, was er ruimte voor wat rustigere momenten. Met War raakte de band de hele zaal en kon iedereen even op adem komen, om dan weer helemaal los te gaan in Out For Blood. Walking Disaster was ook even een verademing. Aan het begin van het nummer vroeg Deryck om de hele zaal donker te maken en dan weer te verlichten met de lampjes van onze smartphones. In zo’n grote zaal is dit best wel een indrukwekkend zicht. Voor Pieces stond hij dan weer ineens helemaal achteraan de zaal, om het nummer daar te zingen.

Een aantal rustige momentjes dus, die wel welkom waren in die drukke menigte. Hoogtepunten van de show waren toch wel With Me, waarop iedereen zijn meligste zelf kon zijn, Fat Lip, voor iedereen die maar twee nummers kent van de band en Walking Disaster voor de old school Sum fans. Met een gigantische opblaasbare duivel op het podium, ballonnen die in het publiek werden gegooid, confetti slierten en 22 sterke nummers was dit een geweldige show die werd afgesloten met, je hebt het vast wel kunnen raden, In Too Deep. Het nummer dat iedereen kent en waarop iedereen zich nog een allerlaatste keer volledig laat gaan, voor de band het podium verlaat.

Sum 41 bracht een zeer sterke show, al heb ik wel het gevoel dat het nog beter zou geweest zijn in een kleinere zaal. Als ik terugdenk aan hoeveel beter de show van Zebrahead was in de Dynamo dan in de Lotto Arena, zou ik heel graag willen zien wat dit men een band als Sum 41 zou doen. In elk geval, een mooi begin van 2020!

Turning Away The Hell Song Motivation The Bitter End Over My Head (Better Off Dead) We’re All to Blame War Out for Blood The New Sensation Walking Disaster With Me No Reason Fake My Own Death A Death in the Family Screaming Bloody Murder Underclass Hero Pieces The People Vs… Makes No Difference Fat Lip Still Waiting

encores

We Will Rock You (Queen cover) In Too Deep