Concertverslag | Plutofest, Amb8

Op 30 november ging ik naar Plutofest in Oosterzele, georganiseerd door een groep mensen verbonden aan jeugdhuis Pluto uit Herzele. In het vooruitzicht 6 bands, gaande van Death Metal tot Punk met Keltische invloeden. Het beloofde een interessante dag te worden.

Tyrant's Kall

De band die de spits mag afbijten is Tyrant’s Kall. Zeer stevige Doom/Death Metal band met een zangeres, Esmee Tabasco, die een heel uitgebreid stembereik etaleert. Tussen constant zalven en growls, gesteund door muzikanten die zich ook niet onbetuigd laten, krijgen we een zeer intense set. Zeer zeker een band met potentieel, de moeite om te volgen naar de toekomst toe.

Balance Of Terror

Tweede band is Balance Of Terror. Deze Death Metal band uit Noord-Frankrijk is de reïncarnatie van Lappalainen, die meer richting Folk/Black gingen. Spijtig genoeg is er nogal weinig interactie met het publiek, wat deels wordt goed gemaakt door een strakke set zonder te veel pauzes. Wat mij betreft, zit er zeker en vast potentieel in deze band. Opgebouwd uit de rest van Lappalainen, kan je zeker en vast zien dat deze heren goed op elkaar ingespeeld zijn.

Carrion

Derde band vandaag is Carrion, degelijke Death Metal uit Deinze met toch al 2 langspelers in hun bagage, Revelations en Time To Suffer. Heel stevige set, wat meteen een eerste hoogtepunt van de dag is. De sfeer begint er stilletjes aan in te zitten aan het podium. De eerste mini-moshpit is een feit. Zeer onderhoudende set van een band met potentieel.

Nightqueen

Vierde band van de dag is Nightqueen, na 3 zwaardere bands tijd voor iets anders. Deze band met cleane vocals speelt eerder Symfonische Metal wat zeker aan slaat. Ondertussen is de zaal al goed gevuld en de sfeer zit er goed in. De zangeres trekt het publiek mee in een heel boeiende set, waarin ze het publiek verleidt als het ware. Naar het einde van het optreden wordt de zangeres bijgestaan door de zanger van Beyond The Labyrinth, wat nog enkele interessante songs oplevert.

Black Tartans

Vijfde band van de dag is Black Tartans. Al een hele dag lopen er mannen in zwarte kilt rond tussen het publiek. Nu mogen deze eindelijk hun duivels ontbinden. In een strakke set wordt het publiek meegesleept door de tonen van de alomtegenwoordige doedelzak, waarover een sausje van punk wordt geserveerd. Het publiek zit het graag gebeuren en er wordt een stevig feestje gebouwd. Als Andy (een van de zangers) samen met 2 kompanen in het publiek duikt, wordt de laatste ronde ingezet met enkele covers. De Black tartans staan altijd garant voor een feestje en stellen ook nu niet teleur.

Warrant

Als laatste mag het Duitse Warrant afmaken wat de Tartans begonnen waren. Deze Speed Metal veteranen uit Duitsland vliegen er direct in, en trekken hun niet te veel aan dat er toch al een deel van het volk vertrekt na de Tartans. Ze spelen alsof ze op de mainstage van Wacken staan. Ze trekken ons mee in hun verhalen over de mythes van koning Arthur en veel andere, ondersteund door een beul op het podium, die nu eens iemand van de band executeert, dan weer een slachting wil aanrichten in het publiek.

Het publiek amuseert zich kostelijk en vraagt dan ook om meer, waar de heren graag in meegaan. Na een uur en een half klonk de laatste noot in zaal Amb8. Een heel interessante dag, met veel verschillende stijlen metal zonder een echt zwakke band. Er was voor ieders wat wils.

Zeker en vast potentieel naar de toekomst toe in deze formule. Op naar 2020.

zaterdag 30 november, Zaal Amb8 (Oosterzele) | Foto's: Chris Bosseloo