Albumbespreking | Dragonforce, Extreme Power Metal

Dragonforce, je houdt ervan of je kan het niet aanhoren. In mijn geval was deze band een van de grootste invloeden op mijn muzieksmaak. Sinds mijn 13e ben ik een enorme fan, zij waren dan ook de tweede grote band die ik ooit live zag en mijn eerste Biebob concert. Ik ben normaalgezien ook geen typische fangirl, maar ik ben wel degene die op mijn fiets "Oh my God, da's Marc!" riep, toen we vorig jaar de tourbus van Dragonforce voorbij gingen en de zanger zagen staan. Nu staat de band nog steeds in het groot achteraan op mijn patchvest (en op een kleine pin aan de voorkant) en je kan niet geloven hoe hard ik uitkijk naar hun concert in de 013 volgend jaar! De aankondiging van een achtste album klonk dan ook als muziek in mijn oren! (pun intended)

Met dit nieuwe album kwam ook het iets minder vrolijke nieuws, dat bassist Frédéric Leclercq niet langer deel zal uitmaken van Dragonforce. Hij kreeg namelijk de kans om bij Kreator te gaan spelen! Tot nu toe is nog niet bekend gemaakt wie hem gaat vervangen.

De naam van het album zegt het al: Extreme Power Metal, dit is dan ook wat je te wachten staat. De plaat gaat van start met Highway To Oblivion, typische snelle, vrolijke deuntjes en stevige riffs in combinatie met Marc zijn geweldige stem nemen je meteen mee in de juiste sfeer. Op en top typisch Dragonforce! Zo blijft het dan ook het hele album, de meeste nummers zijn exact wat we gewoon zijn van de band en waar de fans dan ook zo van houden. Al is het wel wachten tot Troopers of the Stars voor de typische "woah-stukjes" waarop we luidkeels kunnen meezingen tijdens liveshows. Well... let's be honest, ik zing alle nummers van begin tot eind luidkeels mee tijdens liveshows...

Tracks die er wel uitspringen op vlak van stijl zijn The Last Dragonborn en Heart Demolation. Deze eerste is wat rustiger en kent qua stijl duidelijk wat Oosterse invloeden. Verder lijkt dit nummer op zich niet zo speciaal, tot het epische refrein begint. Niet enkel de tekst en zang, maar ook de combinatie met de riffs maken dit echt af! Dit maakt dan ook dat The Last Dragonborn na een paar luisterbeurten mijn favoriete track is van het album. Heart Demolation aan de andere kant heeft eerder een 80's klank. Verder is dit nummer ook wat meer in de richting van Beast In Black in plaats van echt typisch Dragonforce, maar dit maakt het zeker niet minder leuk.

Verder zijn In a Skyforged Dream, Highway To Oblivion en Cosmic Power of the Infinite Shred Machine ook nog drie toppers op het album. Deze nummers hebben het meest dat OG-Dragonforce gevoel. Ook zijn het naar mijn mening deze drie die de naam van de plaat het meest waar maken. Elke Dragonforce song heeft op zich wel een 'Extreme Power Metal' vibe, maar deze maken dit echt het meest waar. Dan was er nog eentje waar ik een enorme fan van ben...

Voor de eerste keer sinds ik voor Brothers in Raw schrijf, kan ik zeggen dat een album eindigde met een echte verrassing! Met hun cover van My Heart Will Go On, jawel, het nummer dat Céline Dion schreef voor de film Titanic, sluit Dragonforce dit geweldige album af. Al zou je het nummer in eerste instantie niet herkennen. De eerste melodie lijkt eerder op iets wat me doet denken aan Donkey Kong voor de Game Boy, waar mijn gamer hart ook wel een beetje voor smelt. Pas iets later herken je inderdaad wel het nummer wat we allemaal al veel te vaak gehoord hebben, maar dan in een 'Extreme Power Metal' versie! Gewoonweg zalig dus!

Kortom, Extreme Power Metal voldoet aan alle verwachtingen en is een typisch Dragonforce album. Met de drie hierboven genoemde "OG-nummers" en My Heart Will Go On als geweldige afsluiter, maakt deze plaat zijn naam dan ook waar. Extreme Power Metal is wat we willen en wat we krijgen! Toppers als The Last Dragonborn en Heart Demolation maken het geheel af en zorgen ervoor dat je alleen maar meer wil!

Score: 91/100

Info Releasedatum: 27/09/2019 Label: earMusic Producers: Damien Rainaud Uitgaven: CD/LP/Digital Website

Singles

Tracklist

Highway to Oblivion Cosmic Power of the Infinite Shred Machine The Last Dragonborn Heart Demolition Troopers of the Stars Razorblade Meltdown Strangers In a Skyforged Dream Remembrance Day My Heart Will Go On