Album bespreking: Ryan Bingham, American Love Song

‘America, American, Americana’

Als er één muziekstijl oertypisch (Noord-)Amerikaans is, dan is het wel Americana. Nu ja, een stijl kan je het misschien niet noemen, eerder een melting pot van stijlen, m.n. authentieke Country, Folk, Blues, zelfs een scheut Heartland Rock.

Wanneer we een omschrijving moeten vinden voor de 15 nummers die Ryan Bingham op zijn nieuwe werk aan ons presenteert, dan is het op en top Americana.

Ik hou steeds mijn hart vast wanneer een album méér dan 12 songs bevat. Ik weet gewoon dat er dan van die opvullertjes tussen zitten of dat het allemaal wat saai begint te worden. Liever 8 à 10 kleppers wat mij betreft. Bingham pakt het echter schitterend aan door enorm te variëren en een bloemlezing te brengen van wat Americana doorheen de geschiedenis heeft betekent.

We horen (al dan niet sompige) Blues stompers zoals Jingle and Go, Goddamn Blues en Hot House. Lover Girl, Beautiful and Kind en Wolves zijn dan weer Country/Folk ballads waar ofwel de pedal steel jankt of Bingham zichzelf begeleidt op akoestische gitaar. Tom Petty is ook nooit ver weg en wordt geëerd in nummers als What Would I've Become, Blue, Stones en Blues Lady. O.a. in die laatste song steekt ook Bob Dylan even de kop op.

Thematisch snijdt Bingham de harde politieke realiteit in zijn land aan en hoe o.a. hijzelf hiermee om gaat. Dan mag het misschien verrassen dat het een 'love song' is geworden en alles vrij upbeat klinkt. Ryan heeft zich echter al van in zijn jeugd aan moeilijke omstandigheden moeten aanpassen, heeft zijn eigen demonen bestreden en weet zich ondertussen aan te passen aan verschillende omstandigheden en culturen.

En wij mogen nu genieten van hoe hij al deze ervaringen heeft omgezet in een collectie prachtsongs.

Hoor het hem allemaal zelf vertellen op 6 mei in de Ancienne Belgique.

Toppers: Beautiful and Kind, Wolves, Hot House, Stones, Blues Lady