Concertverslag: Larkin Poe, Luxor

25 november 2018, Luxor (Keulen)

Wat het najaar betreft waren er twee concerten waar ik absoluut naar uit keek. Voor Larkin Poe moest en zou ik naar Keulen rijden. Geen probleem, want het optreden in de Luxor was op een zondag. Via héél wat omwegen kreeg ik uiteindelijk een persaccreditatie én een fotopas te pakken. Bovendien kon ik de dames na het concert even ontmoeten. Het maakte dus helemaal niet uit dat er plots een voorjaarstour mèt een optreden in België bekend werd gemaakt. Voor mij een mooie bonus, voor jullie dè kans om deze toppers live te beleven.

Luxor valt te vergelijken met Bitterzoet (Amsterdam): een club waar zowel DJ sets, party's als concerten plaatsvinden...met een bizar podium waar je ook aan één zijkant kan staan. Handig was de foto pit én het feit dat je er niet al na drie songs uit moest. Wel alert blijven gezien zowel Rebecca als Megan regelmatig de platformen in die ruimte benutten. Dik minpunt: ik kon geen fotograaf vinden en moest de klus dus zelf klaren. Een dikke 500 fans - de club was reeds weken op voorhand uitverkocht, net zoals die volledige korte tour - onthaalden de Lovell zussen op luid applaus en die bedankten met een fantastische versie van de traditional Tom Devil. Rebecca heeft een stem om U tegen te zeggen en Megan ondersteunt die regelmatig waardoor je een '1+1=3' resultaat krijgt. De toon was gezet en doorheen héél het optreden wisselde het éne sublieme moment het andere af. In tegenstelling tot op het laatste album maakten de dames gebruik van een drummer (Kevin McGowan) en een bassist/keyboardspeler (Brent Tarka), wat de songs net dat ietsje extra kracht gaven voor zo'n live performance. Summertime Sunset, een blues rock kraker, laat de 'luide' Rebecca horen die ook stevig tekeer gaat op de elektrische gitaar terwijl 'slidequeen' Megan haar lapsteel laat janken. Trouble In Mind is een speels uptempo nummer waar je gewoon vrolijk van wordt, zeker wanneer je ook op het podium dat plezier er ziet af spatten. De dynamiek tussen beide zorgt ervoor dat je niet enkel geboeid luistert, maar ook elke move wil zien, elke interactie tussen de twee zussen. Black Betty leunt dicht bij het origineel van Leadbelly aan met toch een eigen toets. De sfeer zit er nu goed in en de feedback van het publiek stuwt de performance verder vooruit. Look Away laat net als Honey Honey een héél andere Rebecca horen: meer ingetogen, donkerder, zwoeler...erg lekker! En zo gaan het maar door: van traditionele blues over roots invloeden naar erg stevige rockers, zoals bv. het afsluitende Wanted Woman - AC/DC, waar beide zelfs stevig op staan te headbangen. Tussendoor regelmatig een sympathieke babbel, een grapje (over het veelvuldig toiletbezoek van Kevin in wegrestaurants en Rebecca die steeds met pasmunt over de brug mocht komen), een persoonlijk dieper moment (het gevecht binnen de familie tegen dementie en Alzheimer) alsook dank aan het Duitse publiek dat hen reeds jaren terug omarmde ("We waren toen net 18/20 jaar...en nu een ietsje ouder"). Megan blijkt ook het babbelwater van de twee te zijn, terwijl Rebecca - als grote zus - zich op die momenten iets gereserveerder opstelt. Na dik anderhalf uur is het feestje dan toch afgelopen: de bandleden komen vooraan het podium, Rebecca en Megan terug helemaal vooraan de foto pit en dus zowat in het publiek en iedereen zingt luidkeels Come On In My Kitchen mee. Ik krijg een krop in de keel en geniet nog eens met volle teugen. Volledig terecht staat hun recentste Venom & Faith op #1 in de Blues Billboard Charts! En mogen we Megan ook even feliciteren met haar verloving met...niemand minder dan Tyler Bryant! Mis het optreden in La Madeleine op dinsdag 2 april 2019 niet. Desnoods sleur ik er jullie persoonlijk heen. Alternatief is Bitterzoet op zaterdag 23 maart 2019.

Setlist Tom Devil (traditional) Summertime Sunset Trouble In Mind Black Betty (traditional) Look Away Preachin' Blues (cover Son House) Bleach Blonde Bottle Blues Freedom Honey Honey Black Echo Don't Hard Time Killin' Floor (cover Skip James) Mad As A Hatter Might As Well Be Me Blue Ridge Mountains Wanted Woman - AC/DC (bis) When God Closes A Door Come On In My Kitchen (traditional)