Album bespreking: Northward, Northward

‘Winter Is Coming’

Dat het bijna zover was, hield een nogal populaire tv serie ons jarenlang voor. Het duurde verdorie erg lang alvorens die winter daadwerkelijk voor de deur stond. Het lange wachten werd uiteindelijk grotendeels beloond.

Floor Jansen (Nightwish) en Jorn Viggo Lofstad (Pagan's Mind) deden er 10 jaar over alvorens ze hun geesteskind op de rockwereld loslieten...ook niet mis. Zaten we hierop echter te wachten? Wanneer ik de bandnamen van beide zag, was mijn eerste reflex: hard weglopen, zo hard als ik maar kon. Ik heb nl. helemaal niets met Symphonic Metal en vrij weinig met Progressive Metal. Maar goed, dat hoort niet en op verzoek - wat ik gewoonlijk niet doe - drukte ik de 'play' knop in en luisterde gedurende drie dagen op 'repeat'.

Wat ik hoorde verbaasde me eerlijk gezegd: geen sopraan (stem), geen overdreven bombast, geen keyboards, geen complexe songstructuren, echter rechttoe rechtaan melodieuze Hard Rock. Dat Jansen hier een geheel andere bereik van haar (veelzijdige) stem laat horen doet me enorm plezier en laat me toe de nummers een echte kans te geven. Lofstad zorgt ervoor dat de meeste songs voorzien zijn van stevig riffwerk, wat me ook al kan bekoren. Bijster origineel lijkt hij me niet (ik hoor regelmatig een Eddie Van Halen, zelfs Joe Satriani en tot tweemaal een korte aanzet Zakk Wylde), maar op zich stoort dat niet, temeer de goede man de meeste songs voldoende krachtig houdt. Zolang Northward er stevig in vliegt en de nummers niet te complex maakt, zit het goed (de twee openingstracks bv. alsook Paragon, Let Me Out en I Need), maar wanneer ze pogen diverse ideetjes in een al te simpel riedeltje te proppen, dan gaat het mis (Big Boy, Timebomb). Net als bij niemendalletjes als Storm In A Glass en het akoestische Bridle Passion: het eerste een poprockertje van 13 in een dozijn, het tweede een goedbedoelde poging ons in het diepste van onze ziel te raken, meteen echter het zwakste nummer op dit album. Dit wordt dan razendsnel rechtgezet met I Need, waarmee Northward terug voluit gaat. Jansen zingt de pannen van het dak en Lofstad rifft en soleert er vrolijk op los terwijl het nummer een aanstekelijke melodie op een soliede basis plakt. Top! Tot slot komt dan toch de muzikale achtergrond van beide piepen in het aan Symphonic en Progressive Metal aanleunende titelnummer. Iets meer afwisseling in de structuur, de stem gaat de hoogte in, alles zwelt wat meer aan...maar gelukkig blijven de twee weg van pathos en staat de song er wel. De fans van eerder vernoemde bands krijgen zo ook een vinger toegestoken.

Zelf ben ik niet gaan lopen.

Toppers: Get What You Give, I Need

Score: 71/100