Album bespreking: Slow Crush, Aurora

‘Contradictions Galore’

Slow Crush zou je een vat vol tegenstellingen kunnen noemen. Het begint al met de naam van dit Leuvense viertal: een ‘crush’ is verre van ‘slow’, integendeel, het overvalt je. Het zit tevens in de teksten, van bv. Collide: “Slowly, we collide”….ik heb nog nooit een trage botsing gezien hoor. Dan de muziek zelf: op Aurora krijgen we een zware geluidsmuur te horen, maar dan wel eentje die fluweelzacht is, een ware streling voor het oor. Drummer Steven Cammaerts hakt er regelmatig strak en monotoon op los, om dan weer erg gevarieerde en boeiende ritmes uit zijn stokken/drumvellen te toveren. De gitaren van Jelle Ronsmans en Jan Jouck zitten boordevol galm, om dan regelmatig de meest subtiele accenten te leggen. En dan die stem! Die wat? Inderdaad, want het is veelal erg moeilijk het ijle geluid van Isa Holliday in de mix te ontdekken, laat staan haar te verstaan. De stem lijkt wel een extra instrument dat een gelijkwaardige plaats krijgt tussen de rest. En me soms doet denken aan een synthesizer die het geluid van lucht, dat door een metalen buis blaast, weergeeft. Maar Isa doet dat op de meest fascinerende wijze.

Waar veel bands in dit genre (shoegaze?) een stuk subtiliteit missen, creëert Slow Crush nummers/melodieën die zo immens mooi zijn, dat ik ervan overtuigd ben dat iemand als Alex Callier of Joost Zwegers ze hadden willen schrijven/bedenken. Ik denk dan vooral aan het titelnummer dat je de perfecte popsong zou kunnen noemen. Of Aid and Abet en Collide, die op een haar na diezelfde onaardse schoonheid bevatten. Zo mooi dat je er kan blijven naar luisteren, wat ik dan ook al een hele week heb gedaan. Het tegengewicht wordt gevormd door opener Glow, dat een tempo heeft dat voor een band als Slow Crush als het ware ‘speed metal’ moet zijn. Maar ook Shallow Breath en Beached houden de vaart erin. Drift is dan een stuk ‘heavier’, meer slepend. Die sfeer horen we, na een dromerige aanzet, ook terug in Tremble, dat ons doet genieten van een immense openheid en gelaagdheid. Alles baadt ook in een sfeer van positivisme…of zo klinkt het toch in mijn oren. Ik wordt er gewoon vrolijk van, wat in dit genre opnieuw een tegenstelling kan worden genoemd.

Aurora mag dan van een Belgische band komen, het geluid en de kwaliteit van de nummers zijn van internationale klasse.

Ga hen dan ook als de bliksem aan het werk zien bij jou in de buurt, in een kleinere, intiemere setting….voor we ze voor jaren kwijt zijn, o.a. op: - zondag 30 september in De Klinker, Aarschot (cd releaseparty met GRATIS inkom!) - zaterdag 13 oktober in Villa Bota, Brugge

Toppers: Tremble, Aide and Abet, Collide, Aurora

Score: 85/100

Info Releasedatum: 28 september 2018 Label: Holy Roar Records Producer: Neil D. Kennedy Singles: Aurora Tremble Shallow Breath