Album bespreking: The Vintage Caravan, Gateways

‘'The seventies rise again’

Liefhebbers van Classic ‘Hard’ Rock worden dit jaar extra speciaal in de watten gelegd. Niet enkel kregen we uitstekende nieuwe releases van Graveyard en Khemmis, maar nu is er ook de ondertussen 4de worp van het IJslandse trio The Vintage Caravan.

Vintage, zeg dat wel, want ook deze jongens grijpen terug naar de (hardere) rocksound uit de jaren ’70, inclusief die moddervette sound. Eén pot nat? Verre van! Waar Graveyard de mosterd haalt bij o.a. Deep Purple en Rainbow, Khemmis goed heeft geluisterd naar o.a. Black Sabbath, refereert TVC eerder naar Rush (zonder de complexiteit) en Led Zeppelin (zonder de blues)…én zonder die erg kenmerkende stemmen. Nog een invloed die ik toch wil vermelden – na een dikke week zoeken en pijnigen van mijn grijze hersencellen – is Warlord (Cannons of Destruction uit 1984, anyone?). Al weten ze het waarschijnlijk zelf niet.

De meeste songs op Gateways zijn midtempo en uptempo rocksongs, simpel van structuur en gebouwd rond catchy melodieën en stevige riffs (The Way, On The Run, All This Time, Reset). Telkens zorgen de drums van Stefán Ari en bas van Alexander Örn voor een passende drive. Set Your Sights en Reflections springen er licht uit door hun power en groove, twee nummer waar het live lekker op headbangen wordt. Hoogtepunten krijgen we met twee epische, gelaagde songs die een licht psychedelische invloed hebben. Nebula lijkt wel een kruising tussen het vroege werk van Opeth en Rush, terwijl de song toch dicht bij de 5’ blijft. Tune Out zet sfeervol en dromerig in, om dan vanaf 3’40 in crescendo af te sluiten. De cleane, wat jongensachtige, zang van Óskar Logi is telkens een perfecte match en de solo’s die hij uit zijn mouw schudt zijn betoverend mooi. We vermelden nog even dat diep verscholen in de nummers – of als intro – enkele bevriende IJslandse gastmuzikanten wat Hammond en Wurlitzer klanken inspelen, en er zelfs ergens een vleugje saxofoon te ontdekken valt. Vergeleken met de voorgaande albums is Gateways zeker een stap vooruit, al is het maar om de grotere diversiteit in de nummers. Ik kijk i.i.g. uit naar hun optreden in de AB op 16 november.

Toppers: Reflections, Nebula, Tune Out

Score: 80/100

Info Releasedatum: 31 augustus 2018 Label: Nuclear Blast Producer: Ian Davenport Single: Reflections Uitgaven: LP, CD, Digital website