Album bespreking: Jeffrey Foucault, Blood Brothers

‘Both my mother and my mother-in-law like it!’

Het wordt zo stilaan tijd dat niet enkel vrienden, familie en een handjevol trouwe fans deze fantastische singer/songwriter leren appreciëren. Na 18 jaar on-the-road en 6 albums als solo artiest mag de grote(re) doorbraak gerust komen. Ghost Repeater uit 2006 was een mijlpaal voor Foucault en met Salt As Wolves (2015) schudde hij opnieuw een topper uit zijn mouw. Voeg daar nu gerust Blood Brothers aan toe: een verzameling bloedmooie liedjes die je van bij opener Dish bij de keel grijpen.

Jeffrey Foucault heeft die prachtige, warme stem met net dat tikkeltje rauwheid op de juiste momenten om te blijven boeien. Een perfecte match voor de eerlijke, emotionele songs en hartverscheurende verhalen/teksten over het echte leven. En toch toveren die nummers telkens weer een glimlach op de lippen. Daar dragen zeker de verrukkelijke melodieën aan bij. Dit is gewoon ‘Americana’ op haar best: denk Lyle Lovett, Townes Van Zandt, John Prine,… De groep muzikanten rond Foucault maken reeds een decennium lang deel uit van zijn entourage: Billy Conway (Morphine) op drums, Bo Ramsey (Lucinda Williams) op elektrische gitaar, Jeremy Moses Curtis (Booker T) op basgitaar, recent aangevuld door Eric Heywood (Pretenders) op pedal steel. Voeg hier de schitterende vrouwelijke backing vocalisten aan toe, waaronder Foucault’s vrouw en zelf singer/songwriter Kris Delmhorst, alsook Tift Merritt waarmee hij in duet gaat op Blown.

Alles samengenomen mag Blood Brothers zeker meedingen voor album van het jaar in de categorie ‘Americana/roots’. Zonder twijfelen aanschaffen en genieten, zowel thuis als onderweg.

Toppers: Dishes, Blown, Little Warble, Dying Just A Little

Score: 85/100

Info Releasedatum: 22 juni 2018 Label: Blueblade Records Luister naar: Blown Uitgaven: LP, CD, Digital Website Tracklist: Dishes War on the Radio Blown Blood Brothers Little Warble Cheap Suit Rio I Know You Dying Just a Little Pretty Hands