Album bespreking: Louise Lemón, Purge

‘Tracked in a haunted cabin in the Swedish woods’

De Zweedse Louise Lemón had zo’n 10 jaar nodig om van underground blues artieste te evolueren tot de ‘death gospel powerhouse’ die ze vandaag is. Haar muziek is bij momenten erg claustrofobisch, atmosferisch, donker en doordrongen met reverb. Toch ook erg soulvol en ruimtelijk, waardoor alle nummers iets bezwerend krijgen. Denk een iets lichtere Anna von Hausswolff/Chelsea Wolfe, of de al even onbekende Suzie Stapleton. Hoewel ‘licht’, producer Randall Dunn (Sunn O))), Thurston Moore, Chelsea Wolfe) zorgt voor die extra donkere en zware toets waarvoor hij gekend is.

Het thema dat terugkomt in Louise haar nummers wordt best omschreven door de album titel: het gaat om zuiveren en dat wordt pijnlijk mooi omschreven in haar teksten. Purge is dan ook een zeer expressief album dat op slechts 31’ afklokt, maar elke minuut is het waard om voor te sterven….bij wijze van spreken.

Van bij de hypnotiserende, diepe pianoklanken van opener Appalacherna, over de Gotische bombast van Thirst tot de dreigende sferen op afsluiter 178, nummer na nummer weet Louise Lemón de meest verleidelijke, humeurige sferen op te roepen. Telkens ondersteund door ambient synthesizers en/of noise gitaren én die prachtige heldere soulvolle stem. Enkel Let Me In breekt die sfeer iets, krijgt wat tempo en neigt tegen stevige rock aan.

Dat we van dit immense talent snel meer horen staat al vast. Louise en Randall werken reeds volop aan nummers voor de opvolger van Purge. Neem van me aan dat ze volgend jaar op enkele festivals en in zalen doorheen Europa terug te vinden is. Ik hou jullie op de hoogte.

Toppers: kijk even naar de tracklist en maak je keuze.

Score: 90/100

Info Releasedatum: 17 maart 2018 Label: Icons Creating Evil Art Producer: Randall Dunn Luister naar: Thirst Uitgaven: LP, Digital