Album bespreking: Khemmis, Desolation

‘Mile High Expectations’

Drie jaar na hun oprichting in 2012 verscheen Absolution, het debuut van deze ‘doomed heavy metal band’ uit Denver (Colorado). Een jaar later leerde ik hen kennen dankzij een jaarlijst van Rolling Stone, waar opvolger Hunted mooi op nummer 11 in de top 20 metalplaten prijkte. Wat me aansprak was de combinatie van elementen uit Doom Metal en Classic Heavy Metal, waardoor de muziek wel vrij ‘heavy’ is, maar toch een bak melodieuze elementen bevat.

De heldere stem van Phil Pendergast heeft op hun derde werk Desolation een stuk aan kracht gewonnen. Samen met Ben Hutcherson, die sporadisch instaat voor de agressieve vocalen, voorziet hij elk nummer van afwisselend zwaardere riffs tot de klassieke twin solos. Candlemass, Iron Maiden en zelfs Thin Lizzy zijn nooit ver weg, en toch slaagt het viertal erin voldoende eigenheid te creëren.

Bloodletting opent machtig, vol afwisseling en is Khemmis op haar sublieme best. Het begin van Isolation speelt duidelijk leentjebuur bij Wiskey in The Jar, en is verder een schoolvoorbeeld van hoe je 'doom' en 'heavy metal' laat fusioneren. The Seer is een sleper die knipoogt naar het oudere werk. Afsluiter From Ruin is een +9’ durend episch huzarenstukje, prachtig gearrangeerd en met een glansrol voor de stem van Pendergast.

Niets met de muziek op zich te maken, maar toch even het opmerkelijke ‘fantasy’ artwork vermelden. We vinden er opnieuw de Khemmis Wizard terug in een zo goed als monotoon kleurenpallet dat net als de muziek een sfeer van hoop uitstraalt. Van ‘doom’ gesproken.

Zijn hiermee dan de torenhoge verwachtingen ingelost? Niet helemaal. Terwijl het niveau van de songs en het musiceren over de hele lijn hoog is en nergens een echte dip te bespeuren valt, blijft geen enkel nummer in mijn geheugen gegrift. Misschien is Desolation wel zo’n ‘slow burner’ die meerdere luisterbeurten nodig heeft? Ik weet wat te doen, temeer Khemmis een nog erg jonge band is boordevol potentieel. The best is yet to come.

Toppers: Bloodletting, From Ruin

Score: 80/100

Info Releasedatum: 22 juni 2018 Label: Nuclear Blast Producer: Dave Otero Lead single: Isolation Uitgaven: LP, CD, Digital